Massiv forurening fra krydstogtskibe overskrider grænseværdier

København er en af de populæreste destinationer i Norden for krydstogtskibe, men med den succes følger en massiv luftforurening i form af de sundhedsskadelige NOx-gasser, der i kortere perioder overskrider de tilladte grænseværdier, dokumenterer ny undersøgelse.

Foto: Dennis Rosenfeldt, Wikimedia Commons

Nye tal fra Aarhus Universitet viser, at krydstogtskibene faktisk overtræder de grænseværdier for luftkvalitet, der er vedtaget i EU. Ikke de årlige grænseværdier, men grænsen for spidsværdier for NO2 - hvilket betyder, at de overskrider grænsen i kortere perioder.

Det gør det ikke farligt at gå en tur langs kajen, hvor et krydstogtskib ligger, men for dem, der bor oppe i højden, betyder det noget.

Det er nemlig først 25 meter oppe, at grænseværdierne bliver overskredet, siger Anne Sofie Lansø, der er seniorforsker ved institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet, der står bag det nye studie i en pressemeddelelse.

“Vores nye studie viser, at forureningen fra krydstogtskibene i korte perioder overstiger de fastsatte grænseværdier. Det kan være skadeligt for de beboere, der bor tæt ved. Eksempelvis bor folk tæt på Langelinie, hvor halvdelen krydstogtskibene lægger til,” siger Anne Sofie Lansø.

Anne Sofie Lansøs studie er det første til at sammenligne målinger i en dansk havn med beregninger fra computermodel for luftkvalitet.

Målingerne stammer fra taget af en bygning på Langeliniekajen, hvor koncentrationen af NOx-gasser er blevet mål i en længere periode.

“Vi har brugt målingerne til at undersøge, hvor præcis vores luftkvalitetsmodel er - og det ser ud til, at modellen er ret præcis. Der var kun få afvigelser mellem målingerne og modellen,” siger hun.

København er en af de største krydstogtshavne i Norden med besøg af omkring 350 krydstogtskibe hvert år.

Antallet er steget markant i løbet af 10´erne og dermed også forureningen.

Alene fra 2015 til 2019 steg udledningen af NOx-gasser fra krydstogtstrafikken med 26 procent og forureningen med fine luftpartikler med 62 procent. Efter en periode med mindre trafik på grund af corona, tyder det på, at stigningen fortsætter.

Og fordi skorstenen sidder højt på de store skibe er forureningen også største i de højere luftlag.

Således er luften i 50 meters højde ved siden af et krydstogtskib 86 pct. mere forurenet end den normale by- og baggrundskoncentration.

I 2021 kom WHO med nogle nye retningslinjer for, hvor grænsen for luftkvaliteten bør ligge af hensyn til menneskers helbred. Retningslinjerne er markant strammere end dem, vi har i EU i dag.

“Jeg ved, at de i EU også arbejder på at lave en række nye og strammere grænseværdier for luftforurening. Som jeg forstår det, bliver de ikke så restriktive, som dem WHO anbefaler, siger Anne Sofie Lansø.

Landstrøm kan reducere problemet med forureningen markant og den er på vej i København, hvor landstrøm vil blive installeret i 2025.

Det er dog foreløbig kun 25-30 pct. af krydstogtskibene, der kan sluttes til landstrøm.

-emte

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Antallet af bestilte containerskibe sætter rekord i 2025

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Milliardforlig med bilskibsrederier afslutter stor kartel-sag

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Nye omfattende sanktioner mod Rusland rammer bredt

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet forsinket – elkonvertering trækker ud

15.12.2025Maritimedanmark.dk

DFDS har ansat ny global marketingchef

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Risikoen for skibsfarten i Sortehavet stiger markant

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Tunøfærgen på vej mod rekord

15.12.2025Maritimedanmark.dk

ONE-containerskib taber 45 containere

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Equality and Diversity (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of the policies and practices that can help to ensure equality and diversity in the workplace. The course also provides knowledge and understanding on the legislation that underpins good practice, and the role that you play to promote fairness and compliance.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Drug and Alcohol Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the hazards and consequences of drug and alcohol abuse. You will be able to identify different types of addictive substances and the importance of a drug and alcohol policy. You will also be able to describe the purpose of an Employee Assistance Program and how to respond to inappropriate usage.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course