Maskinmesteruddannelsen er et hit
Århus Maskinmesterskole oplever en eksplosiv interesse fra håndværkere og studenter, der ønsker at starte på maskinmesteruddannelsen. 140 studerende starter på adgangskurset, en stigning på 200 procent i forhold til august 2008.
Tilgangen til selve maskinmesteruddannelsen på Århus Maskinmesterskole er steget med ca. 25 procent, en stigning som ansøgere med gymnasial baggrund hovedsagelig tegner sig for, hvilket følger den tendens som kendes fra universiteter og professionshøjskoler, der også har oplevet øget tilgang af studerende i år.
"Krisen har uden tvivl fået mange håndværkere til at stoppe op og overveje, hvordan de kan styrke deres kompetencer", siger studievejleder Per Hessellund fra Århus Maskinmesterskole.
Maskinmesteruddannelsen er en af ganske få uddannelser på professionsbachelorniveau, der bygger ovenpå en håndværksuddannelse indenfor jern- og metal- eller el-området, hvilket giver et eftertragtet mix af håndværkskvalifikationer, teoretisk viden og akademisk metode.
Udvikling af maskinmesteruddannelsen som fjernundervisningstilbud er et andet forhold, der har øget søgningen til skolen. Der starter således 55 studerende på fjernundervisnings tilbuddet, som starter for første gang i august 2009.
I første omgang er det adgangskursus til maskinmesteruddannelsen via fjernundervisning der starter, hvorefter den teoretiske del af maskinmesteruddannelsen udbydes via fjernundervisning fra januar 2010.
"Som uddannelsesinstitution er vi nødt til udvikle nye tilbud i takt med ny teknologi åbner for nye undervisningsformer, hvorved uddannelse bliver et reelt tilbud for nye målgrupper", siger rektor Anders Hanberg Sørensen.
Fjernundervisningstilbuddet har fået godt fat i studerende, som er bundet af bolig og familie til et lokalområde, hvor der er uoverkommelig lang transporttid til nærmeste maskinmesterskole, samt studerende, som har store variationer i arbejdsbelastningen, f.eks. hvis de arbejder offshore eller til søs. Kendetegnene for deltagerne på fjernundervisningstilbuddet er de fleste har rundet de 30 år.
"Hvorfor skal fleksible længerevarende uddannelsesforløb alene være forbeholdt akademiske forløb på masterniveau, når teknologi og knowhow er udviklet, så der kan genereres meningsfyldte og motiverende fjernundervisningsforløb også på professionsbachelorniveau", siger rektor Anders Hanberg Sørensen.
"Jeg glæder mig over, at vi nu har et tilbud, til de der ellers havde opgivet drømmen om at blive maskinmester pga. geografiske eller økonomiske bindinger. Nu kan de udnytte fleksibiliteten som fjernundervisningstilbuddet giver til at udleve drømmen",
Kilde: Maskinmestrenes Forening