MAN´s dual-fuel har rundet 500.000 timer
MAN Energy Solutions dual-fuel motorer, der kan køre på LNG eller andre brændstoffer som LPG og metanol, har ifølge virksomheden rundet en milepæl ved at have logget over en halv million driftstimer. De nye svovlregler fra 2020 kan betyde yderligere salg.
Den danske chef for motortypen, Bjarne Foldager, der er senior vice president i MAN Energy Solutions, siger, at porteføljen af dual-fuel motorer på den baggrund kan betragtes som en fuldt udviklet teknologi.
Selskabet følger nu udviklingen i brændstofpriser og tilgængelighed efter 2020 tæt, fordi den forventes at have en væsentlig betydning for skibsejeres valg af motorer. Og her kan det blive aktuelt at retrofitte med MAN´s dual-fuel motorer for at kunne benytte LNG eller LPG som et renere alternativ.
Ifølge selskabet har de foreløbig vundet næsten 400 projekter i alt til dual-fuel motorerne.
Bjarne Foldager afløste 1. januar Thomas S. Knudsen som chef for den danske afdeling af MAN Energy Solutions, og satte det som et af sine væsentligste mål, at selskabet skal være markedsleder inden for nye teknologier, der kan gøre skibsfarten CO2-neutral inden 2030.
Kilde: LNG World News