Mange containerskibe skrottes i år
Antallet af containerskibe, som bliver skrottet, vil toppe i år, vurderer Bimco, og det er især de helt små containerskibe, det går ud over. Hele 28 procent af de skibe, der skal hugges op, er skibe på under 3.000 TEU. Det er vigtigt for containerrederierne at få enhedsomkostningerne ned.
”De små skibe bliver overmatchet af de andre skibe. For containershipping er mest effektivt, når du får enhedsomkostningerne ned. Det er ikke de store skibe, der isoleret er årsag til den krise, vi er i. Det er det store dyk, der er i efterspørgslen. Men jo større skibe, du kan drive uden større indvirkning på udbudssiden, jo bedre konkurrencesituation. Og det har de store selskaber indset”, siger Peter Sand, chefanalytiker fra Bimco.
Derfor får mange containerrederier bygget nyt meget oftere end før krisen, og de skibe, der bliver skrottet, er yngre end førhen. Man har endnu ikke fundet en naturlig grænse for, hvor store containerskibe kan bygges, og Peter Sand mener ikke, at vi har set de største containerskibe endnu.
For nylig kom det da også frem, at det kinesiske containerrederi China Shipping Container Lines til november får leveret et skib, der er 400 meter langt og har en kapacitet på 19.100 TEU. Dermed mister Triple E titlen som verdens største containerskibe.
Kilde: fyens.dk