Mærsks nyeTriple-E større end 20.000 TEU
Alphaliner mener, at Maersk Lines anden generation af Triple-E fartøjer, der er under bygning hos Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), ser ud til at blive de første containerskibe, der kommer til at bryde grænsen for skibe på mere end 20.000TEU.
”Det ser ud nu, som om skibene faktisk kunne have en markant højere kapacitet”, skriver Alphaliner i en ugentlig rapport.
De 11 gigantiske skibe vil blive leveret fra april næste år til maj 2018. Ifølge Alphaliner bliver de nye skibe konstrueret med ”omfattende ændringer” i forhold til de oprindelige banebrydende Triple-E skibe DSME leveret mellem 2013 og 2015. Mærsk har hidtil hævdet, at de nye skibe har en kapacitet på 19.630 TEU.
Arbejdet er allerede langt fremme på det første skib, Maersk Madrid. Ifølge Alphaliner har den danske ejer besluttet at flytte skibets bro to fag længere frem, mens maskinrummet og skorstene er flyttet et fag agterud.
Dette vil ikke blot øge TEU kapaciteten under dæk, men også på dækket. Desuden har den nye serie et dybere skrog, end de tidligere versioner. Det betyder ifølge Alphaliner, at skibene er i stand til at laste 12 og ikke kun 11 lag containere.
En del af det dybere skrog går også til at give skibet en større dybgang på cirka 50 centimeter. Det vil øge dødvægten fra 194.500 TDW til 206.000. Højere forankringsbroer vil gøre det muligt at laste et ekstra lag containere på dækket. Det er også interessant, at de nye skibe har to hovedmotorer med kun syv i stedet for otte cylindre, som den tidligere serie.
Både MOL og OOCL forventer at få leveret 20.000 TEU skibe næste år fra et andet koreansk værft, Samsung Heavy Industries. MSC har i øjeblikket verdens største containerskibe, en kvartet På 19,224 TEU skibe leveret sidste år fra DSME.
Maersk Line har en andel på 15,7 procent af det globale containermarked med 3,25 millioner sikrede slots, ifølge de seneste statistikker fra Alphaliner.
Kilde: Splash 24/7