Maersks brand mere værd end Legos
En undersøgelse fra Brand Finance, der kom tidligere på året, viste, at Lego var verdens bedste varemærke. Men det gælder ikke, hvis man også ser på indtjeningen. Kombinerer man kendskab med indtjeningsevne, er Maersk fortsat Danmarks mest værdifulde brand.
Brand Finace’s graver lidt dybere. Selv om det er vigtigt at vide, hvilke virksomheder, der gør det bedst, når det kommer til anerkendelse, omdømme og image, kigger man også på evnen hos disse mærker til at levere finansielle afkast.
Derfor tillægges vurderingen af et mærkes værdi fra Brand Finance også finansielle data. Maersks dominerende stilling inden for en stor industri som shipping, gør indtjeningspotentialet på grund af sit navn second-to-none.
Mærkeværdien steg med 26 procent i 2014 til 26 milliarder kroner. Dermed topper Maersk topper Brand Finance’s liste af Danmarks top 50 mest værdifulde brands på tredje år.
Arla er ligger på en en tæt andenplads med en værdi på 24,7 milliarder kroner. Den globale mejerigigant kan blive det mest værdifulde brand af dansk oprindelse næste år, da den globale efterspørgsel af mejeriprodukter vokser.
Lego kommer ind som nummer tre, selv om firmaet i februar i år, ikke blot blev udråbt til det bedste brand i Danmark, men i hele verden. Det scorer højt på en bred vifte af foranstaltninger hos Brand Finance’s Brand Strength Index såsom fortrolighed, loyalitet, markedsføring, medarbejdertilfredshed og virksomhedens omdømme.
Kilde: Brand Finance