Maersk:Første batteripakke på containerskib
Maersk er klar til at installere verdens første batteri-system på et containerskib. Batteripakken på 600 kWh skal installeres på Maersk Cape Town, hvor det skal optimere og aflaste skibets generatorer, så de kan drives med størst mulig effektivitet og samtidig spare CO2-udledning
Batteriprojektet, der er det første af sin art på et containerskib, er et lille hjul i Maersk´s strategi om at reducere udledningen af drivhusgasser til nul i 2050.
“Denne test vil give os større forståelse af energilagring og vil understøtte Maersk i fremdriften mod mere elektrificering af flåde og havneterminaler. Maersk vil fortsætte med at facilitere, teste og udvikle løsninger med mindre CO2 udledning på vores rejse mod at blive CO2-neutrale i 2050,” udtaler Søren Toft, COO i Maersk i forbindelse med lanceringen.
Batterisystemet, der blev præsenteret ved en presseevent i APM Terminals på Aarhus Havn i dag, er produceret af Trident Maritime Systems i Odense og de to containere med batterier og tilhørende systemer vil om få dage blive fragtet til Singapore, hvor det skal installeres i det 4.500 teu store Maersk Cape Town, der er i rute mellem Asien og Vestafrika.
“Batteriteknologien er endnu langt fra at kunne benyttes til fremdrift af de store containerskibe, men skibene er også udstyret med en lang række hjælpemotorer, der driver alt fra lys, pumper, elektronik osv. og her kan vi bruge batterier,” siger Ole Graa Jakobsen, der er chef for flådeteknologi i Maersk.
Batterisystemet fra Trident Maritime System forbindes med skibets dieseldrevne generatorer og kan dermed benyttes som en buffer, der kan levere ekstra power, når det er nødvendigt - f.eks til skibets thrustere - eller være med til at drive generatorerne mere effektivt.
I dag kører skibets tre generatorer ofte med en lav virkningsgrad på f.eks 20 pct., hvilket ikke er energieffektivt. Med batteripakken kan to af generatorerne lukkes helt ned, mens den tredje kan køre med den en virkningsgrad på 80.
“Dermed kan brændstofbruget - og CO2-udledningen reduceres,” forklarede Shaun Blyde, project lead, electrical & automation design i Maersk. Det estimeres forsigtigt, at batteripakken kan reducere CO2-udledningen fra skibet med ca. 830 tons pr. år.
Batteripakken til Maersk Cape Town koster ifølge Shaun Blyde omkring 1 mio. dollar.
Hvis den virker efter hensigten vil Maersk installere dem på de øvrige skibe i samme størrelse. Men først når det bliver kommercielt bæredygtigt. “Vi vil formentlig se en gradvis implementering af systemet på de 21 søsterskibe til Maersk Cape Town efterhånden som prisen på batterier falder,” siger Ole Graa Jakobsen.
I første omgang skal batterisystemet vise sit værd på Maersk Cape Town i løbet af 2020.
Redaktionen