Maersk-transformation kan tage 10 år
Det tager tid - rigtig lang tid - at ændre en virksomhedskultur. A.P. Møller - Maersk og omgivelserne må belave sig på, at det kan tage op til ti år at ændre kulturen, siger John Weeks, der i fem år har været toprådgiver for topchefen, Søren Skou, til Berlingske Business.
For omverdenen, herunder ikke mindst aktionærer og aktieanalytikere, kan det ikke gå hurtigt nok. Men det er ikke enkelt at transformere kulturen i A.P. Møller - Maersk til en gennem digitaliseret virksomhed, der har smidt energiaktiviteterne fra sig for at koncentrere sig om logistik og transport - og levere stadig voksende top- og bundlinjer.
“Selskaberne spørger nogle gange, hvor lang tid det tager at ændre kulturen. To år er ikke i nærheden af at være tid nok for store selskaber. Og en af de fejl, store virksomheder begår, er, for tidligt at erklære, at målet er nået. Det sker, fordi det er nemt at være utålmodig efter resultater, men sandheden er, at det kan tage ti år at ændre en kultur,” siger John Weeks til Berlingske Business.
Han ønsker ikke at komme nærmere ind på samarbejdet med Søren Skou, men siger dog, at Maersk-topchefen - i modsætning til mange andre topchefer - kommunikerer åbent og tydeligt.
“Jeg har arbejdet med Søren Skou i fem år. Jeg er virkelig imponeret over omfanget af den her opgave, og det har været positivt, at Søren er meget åben og altid svarer på spørgsmålene. Det, mener jeg, er et godt afsæt,” siger John Weeks.
Søren Skou får igen lejlighed til at svare på spørgsmål på telekonferencen i morgen, når A.P. Møller - Maersk har præsenteret sit 1. kvartalsregnskab kl. 8.00.
Det bliver første gang, at Hamburg Süd er inkluderet i regnskabet. Samtidig er det også premiere på rapporteringen i fire nye søjler: Ocean, Logistics & services, Terminal & Towage og Manufacturing & Others.
Ocean vil dække Maersk Line og Hamborg Süds traditionelle forretning samt APM Terminals strategiske hubs. Logistics & Services vil omfatte indenlandske og logistiske services udført af Damco, Maersk Line og andre enheder. Terminals & Towage vil omfatte APM Terminals gateway terminaler og Svitser, mens Manufacturing & Others vil dække Maersk Container Industrie og andre enheder.
Den nye struktur betyder, at gruppen vil levere en samlet bundlinje.
Kilde: Berlingske Business