Maersk tjener godt på at sejle fødevarehjælp
Særlige amerikanske regler kræver, at mindst halvdelen af den amerikanske fødevarehjælp skal transporteres på amerikansk registrerede skibe. Og det tjener A.P. Møller - Maersk´s amerikanske datterselskab Maersk Inc. godt på, skriver Jyllands-Posten.
USA er med med bidrag på 2 mia. kr. årligt verdens største bidragsyder af nødhjælp til verdens fattigste. I en fireårig periode fra 2011 til 2014 løb omkostningerne til transport af fødevarer i programmet “Food for Peace” op i 114 mio. dollar årligt.
Maersk Inc. sidder med sin flåde af amerikansk registrerede skibe på ca. 20 procent af tranporten af fødevarehjælpen, skriver Jyllands-Posten.
Og det betød i 2016 en samlet betaling fra den amerikanske stat til Maersk Inc. på 300 mio. dollar. Men nu er der ifølge avisen kritik fra politikere og nødhjælpsorganisationer af den regel, der betyder, at mindst halvdelen af nødhjælpen skal transporteres på amerikansk registrerede skibe, fordi de amerikanske søfolk er dyrere.
»Der er nogle specifikke faktorer, som påvirker pris og profitabilitet for USAID's fødevarehjælpstransport. De omfatter ekstra logistiktjenester og krav, der ikke er del af Maersk Line's standardprodukter til kunder,« skriver William Sagin, direktør med ansvar for planlægning af fragt fra den amerikanske regering hos Maersk Line i USA i et skriftligt svar til Jyllands-Posten.
Dertil kommer ekstraudgifter til overholdelse af amerikanske reguleringer, som Maersk har ansat ca. 100 mennesker til at holde styr på.
Kilde: Jyllands-Posten