Maersk-skib udnytter motorspildvarme
På vej fra Singapore til USA’s østkyst har containerskibet Arnold Maersk testet et anlæg, som kan omdanne spildvarme fra skibets motor til strøm. Testet viste succes for et nyt anlæg, som kørte uden fejl i hele testperioden og har præsteret en stabil elproduktion på op til 125 kW i to måneder.
”Ud fra de nye data kan vi se, hvor mange kilowatt-timer, anlægget har produceret, og hvilke parametre vi vil kunne ændre på for at optimere processen,” siger Fredrik Haglind, lektor og leder af forskergruppen på DTU Mekanik.
Testanlægget består af en såkaldt Organic Rankine Cycle, en teknologi som er i stand til at udnytte den del af energien fra forbrændingen som under normale forhold ellers ville gå tabt som varme. Systemet virker ved, at en arbejdsvæske med et kogepunkt lavere end vand, kan udnytte lavtemperaturkilderne.
Arbejdsvæsken pumpes ind i en kedel, hvor den fordamper og sendes gennem en turbine, som så producerer elektricitet. Bagefter sendes arbejdsvæsken gennem en varmeveksler, hvor den kondenserer, og så starter i kredsløbet igen.
Forskerteamet fik også den første dataindsamling med hjem fra testanlæggets tur mellem Singapore og USA. Det er en særlig vigtig dataindsamling fordi den skal bruges til at justere anlægget, så man kan finde frem til den bedst fungerende installation.
”Vi interesserer os især for, hvad det betyder, at det havvand, som anlægget tager ind, varierer i temperatur. Hvis anlægget skal fungere optimalt, er det nemlig vigtigt, at det ikke er for varmt. En anden væsentlig ting er, at vi skal bruge det indsamlede data til at validere vores beregningsmodeller, siger Fredrik Haglind.
DTU skal også bruge de indsamlede data til at opbygge en model, så man kan vurdere potentialet i Mærsks flåde og give forslag til, hvordan teknologien kan integreres endnu bedre i Mærsks skibe.
Testanlægget er en del af forskningsprojektet PilotORC, som er et samarbejde mellem DTU Mekanik og Mærsk, og finansieret af Den Danske Maritime Fond. Anlægget er betalt af Maersk Line og installationen er et pilotprojekt i sig selv. Mitsubishi Heavy Industries er leverandør, og Calnetix er underleverandør.
Kilde: DTU