Maersk skal forklare sig i skrot-sag

Miljøstyrelsen er gået ind i en sag om fire Maersk-skibe, der blev flaget om fra dansk til Hongkong-flag i 2018 og siden solgt til ophugning i Indien i år. EU indførte 1. januar en lov, der forbyder EU-flagede skibe at blive ophugget på et ikke EU-godkendte værfter

Arkivfoto..

Miljøstyrelsen vil nu have svar fra Maersk på, hvad der er op og ned i en sag om skrotning af fire udtjente skibe på et ikke EU-godkendt værft i Indien. Maersk valgte i 2018 at omflage de fire skibe, Clara, Claes, Cecilie og Thomas Maersk fra dansk til indisk flag.

Derefter kunne skibene lovligt blive ophugget på et strandværft i Indien. Og dermed ville de fire Maersk-skibe ikke være omfattet af en ny EU-lov, der fra 1. januar i år forbød ophugning af EU-flagede skibe på værfter, der ikke er på EUs hvid-liste og godkendte værfter.

Ifølge ShippingWatch har Maersk ifølge ShippingWatch tidligere meldt ud, at rederiet var klar til at flage skibe om, så de fortsat kunne benytte de kritiserede strandværfter i Indien til ophugning.

Maersk har dog ifølge mediet hverken be- eller afkræftet om det er tilfældet i denne sag, men nu kræ er Miljøstyrelsen svar fra Maersk.

“Miljøstyrelsen har taget kontakt til Mærsk for at få klarlagt fakta i sagen. Miljøstyrelsen forventer at få svar primo denne uge, hvorefter styrelsen vil vurdere svaret. Hvis der er mistanke eller bevis for omgåelse af reglerne, kan Miljøstyrelsen overdrage sagen til politiet med henblik på politiets videre efterforskning og retsforfølgelse,” skriver styrelsen til ShippingWatch.

Maersk understreger, at selskabet er forpligtet til at overholde alle regler. “Mærsk er forpligtet til at leve op til alle regler. Som et globalt shippingselskab driver vi vores flåde ud fra et globalt perspektiv, og det gælder også de flag, vi bruger,” skriver Maersk til ShippingWatch.

I en anden sag om ophugning af et tidligere Maersk-skib på et værft i Bangladesh, som blev erklæret ulovligt af landet, vil SF have undersøgt, om Maersk kan gøres ansvarlig.

Maersk havde i forvejen solgt “North Sea Producer” til ophugningsselskabet GMS, der sendte det til ophugning, skriver Politiken.

Maersk oplyser i en mail til Politiken, at domsafgørelsen i Bangladesh ikke har noget at gøre med hverken Marsk eller North Sea Production Company (NSPC), et erhvervsmæssigt samarbejde mellem Maersk og det brasilianske konglomerat Odebrecht, som i sin tid solgte skibet videre.

Maersk skriver også, at de ikke havde kendskab til, at skibet skulle ophugges i Bangladesh. “NSPC solgte ’North Sea Producer’ videre til en tredjepart i marts 2016, og de nye ejere tog beslutningen om at flytte skibet fra Storbritannien til stranden i Bangladesh. Denne beslutning var udelukkende taget af de nye ejere, uden kendskab fra vores side”, skriver Maersk.

SF ønsker, at miljøminister Lea Wermelin (S), skal politianmelde rederiet i sagen.

Maersk startede i 2016 sit eget projekt med at forbedre forholdene på værfterne i Alang med henblik på at få dem godkendt af EU. “Vi håber, at andre rederier vil gå sammen med os i arbejdet med at transformere hele Alang skibsgenanvendelses industrien ved at kræve høje standarder for sikkerhed, menneskerettigheder og miljøet og ved at overvåge implementeringen på stedet fra dag til dag. Det handler om, at virksomheder og partnere skal arbejde sammen for at løse et komplekst problem,” sagde Søren Skou, CEO i Maersk, om tiltaget i februar i fjor.

Redaktionen

Relateret indhold

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Krisen i Det Røde Havn sender fortsat CO2-udledning og rater op

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Ejeren af Dali vil have alle parter til at bidrage

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Redegørelse om Iver Huitfeldt er udskudt

11.04.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier “anerkender” forbud mod scrubbere

11.04.2024Maritimedanmark.dk

Anholt savner sin nye redningsbåd - den forsvandt efter en uge

11.04.2024Maritimedanmark.dk

Aftale på plads: Danmark forbyder udledning af scrubbervand

10.04.2024Maritimedanmark.dk

Vigtigt skridt for den grønne omstilling

10.04.2024Maritimedanmark.dk

Handel med Hafnia-aktier skudt i gang i New York

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

HSEQ & Sustainability Coordinator

Are you passionate about ensuring safety, preserving the environment and quality, and promoting sustainability?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Horsens Kommune

Navigatør til Endelavefærgen søges snarest

Da en af vores gode medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, søger vi en ny og frisk navigatør. Du vil efter grundig oplæring skulle fungere både som skibsfører og som styrmand.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.04.2024

Skive Kommune

Overfartsleder til Fursund Færgeri

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

20.04.2024

MARPRO Search & Selection

Recruitment Consultant

Are you passionate about the maritime industry? Can you talk to anyone? Can you roll with the punches? Recruitment can be unpredictable, but we need someone who can handle challenges with a smile on their face.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Port of Aalborg

Havneassistent

Vil du være en bærende del af det team, som dagligt har ansvaret for servicering og organisering af havnens skibe, agenter, kunder og besøgende? Så er du måske vores nye havneassistent?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

13.04.2024

H. Folmer & Co.

Indkøber

Er du indkøber med interesse og forståelse for den maritime industri? Har du teknisk erfaring og evnen til at håndtere forskelligartede opgaver i en dynamisk og uforudsigelig arbejdsmiljø? Så er denne stilling som indkøber i vores rederi måske noget for dig!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

H. Folmer & Co.

Bemandingsansvarlig

Vil du arbejde med påmønstring og afmønstring i et dansk rederi med international skibsfart? Og har du lyst til at være en del af en virksomhed med fart på og højt til loftet? Kom med på holdet hos H. Folmer & Co. og få en spændende hverdag som bemandingsansvarlig.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svitzer

Chief Officer

Would you like to become part of a dynamic team with great working conditions?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Navi Merchants

Senior Chartering Manager

When you're part of Navi Merchants / Copenhagen Merchants, you'll experience having many opportunities to influence your own daily life, as well as your own and your team's development. Therefore, your tasks and responsibilities are sure to evolve to become unique. However, to begin with, we have a clear expectation that your main areas of responsibility will be:

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle