Maersk skal forklare sig i skrot-sag

Miljøstyrelsen er gået ind i en sag om fire Maersk-skibe, der blev flaget om fra dansk til Hongkong-flag i 2018 og siden solgt til ophugning i Indien i år. EU indførte 1. januar en lov, der forbyder EU-flagede skibe at blive ophugget på et ikke EU-godkendte værfter

Arkivfoto..

Miljøstyrelsen vil nu have svar fra Maersk på, hvad der er op og ned i en sag om skrotning af fire udtjente skibe på et ikke EU-godkendt værft i Indien. Maersk valgte i 2018 at omflage de fire skibe, Clara, Claes, Cecilie og Thomas Maersk fra dansk til indisk flag.

Derefter kunne skibene lovligt blive ophugget på et strandværft i Indien. Og dermed ville de fire Maersk-skibe ikke være omfattet af en ny EU-lov, der fra 1. januar i år forbød ophugning af EU-flagede skibe på værfter, der ikke er på EUs hvid-liste og godkendte værfter.

Ifølge ShippingWatch har Maersk ifølge ShippingWatch tidligere meldt ud, at rederiet var klar til at flage skibe om, så de fortsat kunne benytte de kritiserede strandværfter i Indien til ophugning.

Maersk har dog ifølge mediet hverken be- eller afkræftet om det er tilfældet i denne sag, men nu kræ er Miljøstyrelsen svar fra Maersk.

“Miljøstyrelsen har taget kontakt til Mærsk for at få klarlagt fakta i sagen. Miljøstyrelsen forventer at få svar primo denne uge, hvorefter styrelsen vil vurdere svaret. Hvis der er mistanke eller bevis for omgåelse af reglerne, kan Miljøstyrelsen overdrage sagen til politiet med henblik på politiets videre efterforskning og retsforfølgelse,” skriver styrelsen til ShippingWatch.

Maersk understreger, at selskabet er forpligtet til at overholde alle regler. “Mærsk er forpligtet til at leve op til alle regler. Som et globalt shippingselskab driver vi vores flåde ud fra et globalt perspektiv, og det gælder også de flag, vi bruger,” skriver Maersk til ShippingWatch.

I en anden sag om ophugning af et tidligere Maersk-skib på et værft i Bangladesh, som blev erklæret ulovligt af landet, vil SF have undersøgt, om Maersk kan gøres ansvarlig.

Maersk havde i forvejen solgt “North Sea Producer” til ophugningsselskabet GMS, der sendte det til ophugning, skriver Politiken.

Maersk oplyser i en mail til Politiken, at domsafgørelsen i Bangladesh ikke har noget at gøre med hverken Marsk eller North Sea Production Company (NSPC), et erhvervsmæssigt samarbejde mellem Maersk og det brasilianske konglomerat Odebrecht, som i sin tid solgte skibet videre.

Maersk skriver også, at de ikke havde kendskab til, at skibet skulle ophugges i Bangladesh. “NSPC solgte ’North Sea Producer’ videre til en tredjepart i marts 2016, og de nye ejere tog beslutningen om at flytte skibet fra Storbritannien til stranden i Bangladesh. Denne beslutning var udelukkende taget af de nye ejere, uden kendskab fra vores side”, skriver Maersk.

SF ønsker, at miljøminister Lea Wermelin (S), skal politianmelde rederiet i sagen.

Maersk startede i 2016 sit eget projekt med at forbedre forholdene på værfterne i Alang med henblik på at få dem godkendt af EU. “Vi håber, at andre rederier vil gå sammen med os i arbejdet med at transformere hele Alang skibsgenanvendelses industrien ved at kræve høje standarder for sikkerhed, menneskerettigheder og miljøet og ved at overvåge implementeringen på stedet fra dag til dag. Det handler om, at virksomheder og partnere skal arbejde sammen for at løse et komplekst problem,” sagde Søren Skou, CEO i Maersk, om tiltaget i februar i fjor.

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Danmark opnåede ikke genvalg til IMO-rådet

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Nye chefer på internationale topposter i Maersk

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Kendt ansigt vender tilbage som trafikdirektør

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia-opkøb afventer ny uafhængig formand i Torm

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia leverer stærkeste kvartal i år

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Norden køber op i Sydafrika

01.12.2025Svitzer

Sponseret

Den oversete brik i vores kritiske infrastruktur

01.12.2025MARPRO Group

Sponseret

Employer branding – en nøgle i kampen om arbejdskraften i det maritime Danmark

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course