Maersk overskud på 3,9 mia. dollar
A.P. Møller - Mærsk kom ud af 2023 med et overskud på 3,9 mia. dollar, mod et overskud på 29,3 mia. dollar i 2022. I 4. kvartal 2023 blev resultatet et underskud på 456 millioner dollar. Det er containeraktiviteterne der trækker ned.
”2023 var et overgangsår efter det ekstraordinære opsving i markedet, som fulgte af pandemien. Vi leverede solide finansielle resultater på trods af de markant ændrede omstændigheder, og vi er godt positioneret til at håndtere den modvind, vi forudser i 2024. Tidligt på året indførte vi stram styring af omkostninger og tilpassede os således den nye markedssituation. Vi har brug for at se yderligere udvikling i logistikforretningen for at leve op til vores mål, når vi nu fortsætter transformationen og skærper vores konkurrenceevne”, siger Vincent Clerc, CEO for Maersk.
”Vi kigger ind i et marked med robuste volumener, og mens krisen i Det Røde Hav på kort sigt har ført til kapacitetsmangel og en midlertidig stigning i rater, vil kapacitetoverskud på længere sigt føre til prispres, hvilket vil påvirke vores resultater. Den aktuelle uro og det volatile marked understreger behovet for modstandsdygtige forsyningskæder, hvilket yderligere bekræfter, at Maersks vej mod at blive et integreret logistikselskab er det rigtige valg, for at vores kunder effektivt kan håndtere disse udfordringer”, siger Vincent Clerc.
Maersk oplevede i 2023 et markant fald i omsætningen, fra 81,5 milliarder dollar i 2022 til 51 milliarder i 2023. Driftsresultatet (EBIT) fra 30,9 milliarder dollar i 2022 til 3,9 milliarder dollar i 2023 .
Containerdivisionen, Ocean, kom ud af 2023 med et driftsresultat (EBITDA) på 6,9 milliarder dollar, mod 33,8 milliarder dollar i 2022. Omsætningen blev næsten halveret fra 64,3 milliarder dollar i 2022 til 28,4 milliarder dollar i 2023.
Logistikdivisionen, Logistics & Services, havde let faldende omsætning – fra 14,4 milliarder dollar i 2022 til 13,9 milliarder dollar i 2023. Samme vej gik det med driftsresultatet (EBITDA) der faldt fra 1,4 milliarder dollar i 2022 til 1,3 milliarder dollar i 2023.
Havnedivisionen, Terminals, så omsætningen falde fra 4,4 milliarder dollar i 2022 til 3,8 milliarder dollar i 2023. Driftsresultatet (EBITDA) lå 1,3 mia. dollar, mod 1,5 milliarder dollar i 2022.
Divisionen Towage & Maritime Services, der primært udgøres af Svitzer, havde fremgang i såvel omsætning som overskud. Omsætningen voksede fra 568 millioner dollar i 2022 til 571 millioner dollar i 2023, mens driftsresultatet (EBITDA) vokse fra 82 millioner dollar i 2022 til 88 millioner dollar i 2023.
I forbindelse med årsregnskabet offentliggjorde Maersk, at man om kort tid vil gennemføre en separat børsnotering af Svitzer.