Mærsk og MAN i energispareprojekt

Et nyt forskningsprojekt har til formål at reducere energiforbruget af containerskibe med 10-20 procent. Højteknologifonden har netop investeret 5 millioner i et projekt, som er et samarbejde mellem MAN Diesel & Turbo, Maersk Line og DTU Mekanik.

"Vi forventer at kunne dyrke et helt nyt forretningsområde, der medfører omfattende opgradering og effektivisering, og som vil gavne både industrien og miljøet", udtaler Niels Freese fra MAN Diesel & Turbo.

Stigende oliepriser har fået store containerskibe til at sejle langsommere for at spare brændstof. Den langsommere hastighed har konsekvenser for ydelsen af motoren og slitage af komponenter, og betyder, at i hverken motorer eller propeller arbejder optimalt.

Den eksisterende flåde skal derfor forsynes med ny teknologi, der er energi-optimeret til lavere hastigheder, og på samme tid, har et lavere niveau af emissioner end det er tilfældet i dag.

Nye skibe kan designes med yderst energieffektive motorsystemer, men der er ingen løsning for de utallige skibe, der allerede sejler rundt i verden. Derfor har MAN Diesel & Turbo, Maersk Line og DTU Mekanik samlet deres bestræbelser på at udvikle ny teknologi og design af nye propeller, der er tilpasset til de eksisterende containerskibe.

Målgruppen er de 500 skibe, der blev bygget til en verden med lavere energipriser og færre miljøkrav. Projektet har potentiale til at sikre økonomiske gevinster, der løber op i tocifret millionbeløb pr. skib.

Motorsystemet på et containerskib indebærer avanceret samspil mellem skrog, propeller og selve motoren. Derfor kan man ikke bare erstatte den gamle motor med en ny og mere energieffektiv. DTU Mekanik har, sammen med MAN Diesel & Turbo, der designer totaktsmotorer og propeller, udviklet et værktøj, der er i stand til at beregne samspillet mellem de tre komponenter, så det er muligt at skræddersy den optimale løsning for hver serie af skibe.

"Med henblik på at re - designe propeller og motorer, er det afgørende, at du kender de præcise betingelser for det enkelte skib. Derfor er vi nødt til at ændre beregningsredskaber, vi allerede har, så de bedre er i stand til at modellere interaktionen mellem skibet og dets propeller, og vi kan gå til grænserne i udformningen af propeller til de eksisterende skibe", siger Poul Andersen fra DTU Mekanik.

Hvis projektet bliver en succes, er det ambitionen at teste en prototype på havet for at opnå yderligere viden. Kommercielle og operationelle overvejelser tillader, kan dette ske på et af Maersk Lines skibe.

"Vi presser hele tiden vores skibe i forbindelse med driften og søger måder at gøre den eksisterende flåde mere effektiv og miljøvenlig. Dette projekt er unikt i sin holistiske tilgang til propeldesign og motorens ydeevne optimeret til lavere hastigheder. Med ambitioner om at spare 10-20 procent på energien, er projektet samtidig, en fremragende mulighed for at styrke vores samarbejde om innovation med en af vores kerneleverandører", siger Niels H. Bruus, chef for Global Optimisation og Innovation hos Maersk Line.

Kilde: worldmaritimenews.com

Relateret indhold

16.07.2024Maritimedanmark.dk

Torm køber otte tankskibe og sælger et

15.07.2024Maritimedanmark.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

10.07.2024Maritimedanmark.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

05.07.2024Maritimedanmark.dk

Nyt projekt skal måle effekten af grønne tiltag i realtid

04.07.2024Maritimedanmark.dk

MSC råder nu over en femtedel af verdens containerkapacitet

03.07.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Supply Service er solgt til  DOF Group

02.07.2024Maritimedanmark.dk

Maersk har trukket sig - DSV fortsat med i budkrig om DB Schenker

01.07.2024Maritimedanmark.dk

Rhode Nielsen har tjent 562 mio kr. i 2023

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

Area Sales Manager - Retrofit market

Are you a professional relationship builder with solid experience in technical sales in the maritime industry? Do you aspire to work in an environment that make vessels a greener and safer place to work?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Kontorchef til Sikre Farvande

Trives du i et fagligt stærkt miljø med mange udfordringer? Og har du mod på at lede en effektiv driftsorganisation? Så er du måske vores nye kontorchef for Sikre Farvande.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

04.08.2024

DanPilot

DanPilot søger en datatekniker-elev med speciale i programmering

Har du lyst til at få din uddannelse hos DanPilot, hvor vi er i gang med en digitaliseringsrejse?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

06.08.2024

DanPilot

Disponenter til Danmarks største lodsfirma søges

Har du erfaring indenfor spedition eller kendskab til mandskabs- eller materialedisponering – og trives du i en travl såvel som omskiftelig hverdag, hvor boldene bliver kastet højt i vejret og skal gribes igen? Så er du måske DanPilot’s nye disponent.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2024

ROYAL ARCTIC LINE

Juniormester og Skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte , Juniormester, og Skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

24.07.2024

Grenaa-Anholt Færgefart

Grenaa-Anholt Færgefart søger én Befaren Skibsassistent til fast stilling med ansættelses snarest muligt

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Sail Event Aarhus

Skipper til M/S Helene

Sail Event Aarhus ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Kaptajn på Skoleskibet DANMARK

Et helt unikt og spændende job Skoleskibet DANMARK er et smukt sejlskib fra 1933 og en moderne maritim uddannelsesinstitution. Skoleskibet har også en repræsentativ rolle som en sejlende ambassade, for Det Blå Danmark. Skoleskibet DANMARK har to kaptajner, hvoraf denne ene nu har valgt at gå i land, hvorfor denne spændende og helt specielle stilling er ledig til besættelse i efteråret 2024.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

11.08.2024

Saga Shipping A/S

Saga Shipping – søger personale til vores fartøjer

Er Skagen noget for dig…. Tag udfordringen op…

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Saga Shipping A/S

Shipping Medarbejder til Skagen

Saga Shipping er en del af Wrist Ship Supply, en af verdens største skibshandler, indenfor den globale shipping industri. Vi tilbyder en bred vifte af service ydelser til den globale shippingindustri – ikke 2 dage er ens !.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark