Mærsk og MAN i energispareprojekt

Et nyt forskningsprojekt har til formål at reducere energiforbruget af containerskibe med 10-20 procent. Højteknologifonden har netop investeret 5 millioner i et projekt, som er et samarbejde mellem MAN Diesel & Turbo, Maersk Line og DTU Mekanik.

"Vi forventer at kunne dyrke et helt nyt forretningsområde, der medfører omfattende opgradering og effektivisering, og som vil gavne både industrien og miljøet", udtaler Niels Freese fra MAN Diesel & Turbo.

Stigende oliepriser har fået store containerskibe til at sejle langsommere for at spare brændstof. Den langsommere hastighed har konsekvenser for ydelsen af motoren og slitage af komponenter, og betyder, at i hverken motorer eller propeller arbejder optimalt.

Den eksisterende flåde skal derfor forsynes med ny teknologi, der er energi-optimeret til lavere hastigheder, og på samme tid, har et lavere niveau af emissioner end det er tilfældet i dag.

Nye skibe kan designes med yderst energieffektive motorsystemer, men der er ingen løsning for de utallige skibe, der allerede sejler rundt i verden. Derfor har MAN Diesel & Turbo, Maersk Line og DTU Mekanik samlet deres bestræbelser på at udvikle ny teknologi og design af nye propeller, der er tilpasset til de eksisterende containerskibe.

Målgruppen er de 500 skibe, der blev bygget til en verden med lavere energipriser og færre miljøkrav. Projektet har potentiale til at sikre økonomiske gevinster, der løber op i tocifret millionbeløb pr. skib.

Motorsystemet på et containerskib indebærer avanceret samspil mellem skrog, propeller og selve motoren. Derfor kan man ikke bare erstatte den gamle motor med en ny og mere energieffektiv. DTU Mekanik har, sammen med MAN Diesel & Turbo, der designer totaktsmotorer og propeller, udviklet et værktøj, der er i stand til at beregne samspillet mellem de tre komponenter, så det er muligt at skræddersy den optimale løsning for hver serie af skibe.

"Med henblik på at re - designe propeller og motorer, er det afgørende, at du kender de præcise betingelser for det enkelte skib. Derfor er vi nødt til at ændre beregningsredskaber, vi allerede har, så de bedre er i stand til at modellere interaktionen mellem skibet og dets propeller, og vi kan gå til grænserne i udformningen af propeller til de eksisterende skibe", siger Poul Andersen fra DTU Mekanik.

Hvis projektet bliver en succes, er det ambitionen at teste en prototype på havet for at opnå yderligere viden. Kommercielle og operationelle overvejelser tillader, kan dette ske på et af Maersk Lines skibe.

"Vi presser hele tiden vores skibe i forbindelse med driften og søger måder at gøre den eksisterende flåde mere effektiv og miljøvenlig. Dette projekt er unikt i sin holistiske tilgang til propeldesign og motorens ydeevne optimeret til lavere hastigheder. Med ambitioner om at spare 10-20 procent på energien, er projektet samtidig, en fremragende mulighed for at styrke vores samarbejde om innovation med en af vores kerneleverandører", siger Niels H. Bruus, chef for Global Optimisation og Innovation hos Maersk Line.

Kilde: worldmaritimenews.com

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

03.12.2025Maritimedanmark.dk

EU siger nej til russisk gas fra 2027

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Russisk tankskib ramt af droneangreb – Ukraine afviser involvering

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Lov om krigs­for­sik­ring er rettidig omhu

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Danmark opnåede ikke genvalg til IMO-rådet

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Nye chefer på internationale topposter i Maersk

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Kendt ansigt vender tilbage som trafikdirektør

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia-opkøb afventer ny uafhængig formand i Torm

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia leverer stærkeste kvartal i år

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course