Mærsk og MAN i energispareprojekt

Et nyt forskningsprojekt har til formål at reducere energiforbruget af containerskibe med 10-20 procent. Højteknologifonden har netop investeret 5 millioner i et projekt, som er et samarbejde mellem MAN Diesel & Turbo, Maersk Line og DTU Mekanik.

"Vi forventer at kunne dyrke et helt nyt forretningsområde, der medfører omfattende opgradering og effektivisering, og som vil gavne både industrien og miljøet", udtaler Niels Freese fra MAN Diesel & Turbo.

Stigende oliepriser har fået store containerskibe til at sejle langsommere for at spare brændstof. Den langsommere hastighed har konsekvenser for ydelsen af motoren og slitage af komponenter, og betyder, at i hverken motorer eller propeller arbejder optimalt.

Den eksisterende flåde skal derfor forsynes med ny teknologi, der er energi-optimeret til lavere hastigheder, og på samme tid, har et lavere niveau af emissioner end det er tilfældet i dag.

Nye skibe kan designes med yderst energieffektive motorsystemer, men der er ingen løsning for de utallige skibe, der allerede sejler rundt i verden. Derfor har MAN Diesel & Turbo, Maersk Line og DTU Mekanik samlet deres bestræbelser på at udvikle ny teknologi og design af nye propeller, der er tilpasset til de eksisterende containerskibe.

Målgruppen er de 500 skibe, der blev bygget til en verden med lavere energipriser og færre miljøkrav. Projektet har potentiale til at sikre økonomiske gevinster, der løber op i tocifret millionbeløb pr. skib.

Motorsystemet på et containerskib indebærer avanceret samspil mellem skrog, propeller og selve motoren. Derfor kan man ikke bare erstatte den gamle motor med en ny og mere energieffektiv. DTU Mekanik har, sammen med MAN Diesel & Turbo, der designer totaktsmotorer og propeller, udviklet et værktøj, der er i stand til at beregne samspillet mellem de tre komponenter, så det er muligt at skræddersy den optimale løsning for hver serie af skibe.

"Med henblik på at re - designe propeller og motorer, er det afgørende, at du kender de præcise betingelser for det enkelte skib. Derfor er vi nødt til at ændre beregningsredskaber, vi allerede har, så de bedre er i stand til at modellere interaktionen mellem skibet og dets propeller, og vi kan gå til grænserne i udformningen af propeller til de eksisterende skibe", siger Poul Andersen fra DTU Mekanik.

Hvis projektet bliver en succes, er det ambitionen at teste en prototype på havet for at opnå yderligere viden. Kommercielle og operationelle overvejelser tillader, kan dette ske på et af Maersk Lines skibe.

"Vi presser hele tiden vores skibe i forbindelse med driften og søger måder at gøre den eksisterende flåde mere effektiv og miljøvenlig. Dette projekt er unikt i sin holistiske tilgang til propeldesign og motorens ydeevne optimeret til lavere hastigheder. Med ambitioner om at spare 10-20 procent på energien, er projektet samtidig, en fremragende mulighed for at styrke vores samarbejde om innovation med en af vores kerneleverandører", siger Niels H. Bruus, chef for Global Optimisation og Innovation hos Maersk Line.

Kilde: worldmaritimenews.com

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.10.2025Maritimedanmark.dk

Bilskib bugseret i havn efter brand

28.10.2025Maritimedanmark.dk

Kina vil udbygge arktisk containerrute

28.10.2025Maritimedanmark.dk

Maersk det mest punktlige rederi

28.10.2025Maritimedanmark.dk

Norden opjusterer forventninger efter stærkt kvartal

27.10.2025Maritimedanmark.dk

Stena Immaculate solgt til unavngivet køber

27.10.2025Maritimedanmark.dk

Amerikansk krigsskib få sømil fra Venezuela

27.10.2025Maritimedanmark.dk

To søfolk savnes efter kollision

26.10.2025Maritimedanmark.dk

Maersk, MSC og CMA CGM  flytter skibe til indisk register

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic & Advanced

Dette 5-dages kursus henvender sig til alle skibsførere, overstyrmænd og andre officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og isfyldte områder. Kurset opfylder kravene i IMO’s Polarkode og STCW V/4.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic

3-dages kursus henvender sig til alle officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og is-fyldte områder.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (ROC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A1.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Advanced

3-dages kursus til officerer, som allerede er i besiddelse af et bevis for grundlæggende tjeneste i skibe omfattet af polarkoden (basic training).

Dato

29.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Ship Security Officer (SSO)

Kurset henvender sig til søfarende, som er udpeget til sikringsofficer (SSO) om bord i skibe.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.11.2025

Sted

Digital course