Maersk Line opgraderer E-klassen
Maersk Line opgraderer otte E-klasse-skibe, der i mange år var de største containerskibe og har en kapacitet på 15.500 TEU, så de kan laste yderligere 1.300 TEU. Det er en del af rederiets strategi om at fordoble levetiden på de 10 år gamle skibe.
Det første E-klasse-skib, som er blevet konverteret, er Eugen Maersk, som nu igen er sat ind på 2M’s AE1/Shogun Asien-Nordeuropa-rute. Opgraderingen, der også omfatter ny kugleformet bov og nye propeller, udføres på det kinesiske skibsværft CSIC Qingdao Beihai Shipyard, som også tidligere har udført en del opgraderinger for Maersk Line.
Da Emma Maersk, der blev bygget på Lindø-værftet, blev sat i drift i 2006, var det verdens største containerskib, men er siden for længst overgået af de såkaldte ULCV’er, hvor kapaciteten ser ud til at have toppet omkring de 20.000 TEU. Sidste år meddelte Maersk Line, at rederiet havde afgivet bestilling på 11 anden generations Triple E-skibe med en kapacitet på 19.630 TEU, der forventes leveret i 2017-18. Siden er rederiernes appetit på at bestille nye ULCV’er faldet drastisk, hvilket skyldes den i forvejen store overkapacitet på markedet.
Kilde: The Loadstar