Maersk-kunder frygter for deres fragt
Sammenbruddet i Rickmers Gropu har fået Maerks-kunder til at frygte for eventuelle komplikationer, hvis selskabet går konkurs. Maersk har indchartret en lang række Rickmers skibe, men beroliger kunderne.
Nedturen for et af Tysklands mest traditionsrige rederier, Rickmers Group, skaber uro i markedet og har fået kunder til at frygte for deres leverancer.
Rickmers har chartret en lang række af sine skibe ud til andre rederier, blandt dem Maersk Line, der også har oplevet, at selskabets kunder er bekymrede.
Maersk Line har derfor udsendt følgende mail. “Vi har indchartrer et antal skibe fra Rickmers Group med en samlet kapacitet på 145.000 TEU eller svarende til omkring 4 pct. af vores flåde. Den største del af denne flådekapacitet er de facto ikke ejet af Rickmers. For nærværende regner vi ikke med, at Rickmers ansøgning om konkursbeskyttelse får nogen indflydelse. Og enhver eventuel effekt vil være begrænset og operationel. Vi har nødplaner klar til at dække disse situationer,” skriver Maersk Line.
En rekonstruktionsplan for det kriseramte rederi var angiveligt klar til underskrift, da HSH Nordbank trak tæppet væk under den. Det fik Rickmers til at søge om konkursbeskyttelse, mens det godt 180 år gamle familieejede rederi søger at redde, hvad reddes kan.
Rederiet skriver i sin pressemeddelelse vedr. ansøgningen om konkursbeskyttelse, at Rickmers Shipmanagement i Hamborg og Singapore ikke er berørt og vil arbejde normalt. “Forretningen og shipping operationerne fortsætter,” skriver Rickmers.
Rickmers rådede ved udgangen af 2016 ifølge regnskabet over ialt 114 skibe, hvoraf 46 var ejet af tredieparter.
Redaktionen