Maersk: Ingen ledige containere i verden
Forbrugere i den vestlige verden køber i øjeblikket forbrugsgoder ind i en grad, der måske aldrig er set før og som har sendt hele containershipping-industrien på overarbejde. Den enorme efterspørgsel betyder, at verden ifølge Maersk i bogstavelig forstand er løbet tør for ledige containere.
Vincent Clerc, COO i Maersk..
“Vi har været rundt hos alle relevante aktører, lige fra leasing-selskaber til containerproducenter, i et forsøg på at støvsuge markedet. Men der er ikke mere at gøre. Alle disponible containere er ganske enkelt ude at arbejde i øjeblikket,” siger
Vincent Clerc, der er kommerciel direktør i A.P. Møller - Maersk til Søfart.
Den voldsomme efterspørgsel kommer efter den næsten lige så voldsomme reduktion i efterspørgslen i foråret, der fik containerrederierne til at aflyse en lang række sejladser. Det var en medvirkende årsag til at der ikke blev transporteret tilstrækkelig mange tomme containere tilbage til Kina, hvor de mangler i dag.
Situationen har sendt fragtraterne på himmelflugt, så det i dag er historisk dyrt at få fragtet en container fra Kina til Europa -eller til andre dele af verden for den sags skyld.
Det såkaldte Shanghai-indeks, der følger udviklingen i spotraterne for at få fragtet en container fra Kina til alle dele af verden steg i sidste uge atter til en ny rekord på 2885.
Det er næsten tre gange niveauet i januar 2020.
Og foreløbig er der ifølge Vincent Clerc ingen tegn på, at raterne er på vej ned igen, selvom de europæiske lande er ved at lukke helt ned på grund af Covid-19.
“Vi arbejder med mange forskellige scenarier i øjeblikket. Vi kan ikke forudsige, om den nuværende nedlukning og den deraf følgende nedgang i økonomien vil betyde, at efterspørgslen på forbrugsvarer vil gå ned igen. Det er også et scenarie at tingene fortsætter ud af det nuværende spor, hvor nedlukningen betyder, at folk bruger pengene på fabriksproducerede varer frem for biografbesøg og koncerter,” forklarer Vincent Clerc ifølge Søfart.
Spotraterne på Kina-Europa faldt dog i den forgangne uge en anelse fra 4.452 dollar/teu til 4.413 dollar/teu, men om det er et tegn på, at raterne er på vej ned, er selvsagt for tidligt at sige.
Kilde: Søfart