Maersk i spidsen for ambitiøs klima-koalition

Søren Toft, COO i A.P. Møller - Maersk vil senere i dag præsentere “Getting to Zero Coalition”, der tæller en lang række globale virksomheder og organisationer, når han går på talerstolen i FN´s hovedkvarter i New York senere i dag. Også Norden, Torm og DFDS er med ombord.

Det er nogle af helt tunge og indflydelserige spillere i den globale shippingindustri, der er gået sammen for at accelerere udviklingen hen imod CO2-neutrale skibe. Målet er at der allerede i 2030 skal bygges skibe, der ikke udleder CO2 - hvilket kræver en enorm udvikling.

Koalitionen tæller ud over de danske virksomheder også selskaber som Shell, Trafigura, Cargill blandt de mere end 70 medlemmer.

"Effektivitetstiltag kan alene holde udledningerne fra skibe på et stabilt niveau - ikke eliminere dem. For at tage det næste store skridt hen i mod dekarboniseringen af shipping er det nødvendigt med et skifte i fremdriftsteknologierne eller et skifte til rent brændstof, hvilket nødvendiggør et tæt samarbejde mellem alle parter. Koalitionen, der lanceres i dag, er et afgørende værktøj til at få dette samarbejde til at ske,” udtaler Søren Skou, CEO i A.P. Møller - Maersk. Selskabet har bebudet, at det vil arbejde mod at blive fuldstændigt klima-neutralt i 2050.

Shells topchef, Ben van Beurden, siger, at arbejdet med at gøre shipping klima-neutralt er en kæmpe opgave uden et simpelt svar: “Men det er nødvendigt at gøre det,” siger han, mens formanden for American Bureau of Shipping kalder opgaven for “den største udfordring i vores generation - og den næste.

I Danmark hilser Danske Rederier initiativet velkommen.

“Der er nu, vi skal handle. Hvis vi skal nå at have halveret  den globale skibsfarts udledninger i 2050, som landene i FNs maritime organisation, IMO, er blevet enige om, så skal vi have sat turbo på udviklingen af den CO2-neutrale skibsfart og se at få sat nogle emissionsfrie skibe i søen,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier i en pressemeddelelse.    De skibe, der søsættes i dag, har en forventet levetid på mindst 20 år. Derfor er det ifølge Danske Rederier afgørende med et massivt fokus på at finde vejen til den CO2-neutrale skibsfart.     "Der er ikke noget quick fix. Det er på tide, at vi bruger mindre tid på  at drøfte symptombehandlinger, men i stedet sætter alt ind på at finde løsninger, der på sigt helt fjerner CO2-udledningen fra skibsfarten,” siger Anne H. Steffensen.    “Derfor er det glædeligt at se en række af de største danske rederier tage ansvar og gå forrest i at løse den bundne opgave, vi står overfor. Det kan kun gå for langsomt”.

Læs mere om klimatopmødet i FN HER Redaktionen

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

23.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet tilbage på Øresund

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Kæmpekran afventer videre sejlads efter passage af Storebæltsbroen

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Ændret momspraksis kan ramme ø-kommuner hårdt

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Formandsskifte baner vej for Hafnia-opkøb i Torm

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course