Maersk gigant slået af pinden af OOCL
Det blev ikke længe, at Maersk Line var indehaver af verdens største containerskib, Maersk Madrid. Blot en måned efter, at Maersk Line tog levering af gigantskibet på 20.568 TEU, kunne OOCL i fredags fejre navngivningen af OOCL Hong Kong, der nu er verdens største. Men måske ikke så effektivt.
OOCL Hong Kong bliver med en kapacitet på 21,413 TEU det første, der bryder 21.000 TEU grænsen. Skibet er 400 meter langt pånær 13 cm., 58,8 meter bredt og stikker 32,5 meter.
Dødvægten er på 197.500 tons. Og det er er mindre end Maersk Madrids 206.000 tons. Det betyder ifølge analysefirmaet Dynamar, at OOCL Hong Kong enten bliver nødt til at fragte lettere containere eller flere tomme containere, hvis det skal lastes maksimalt. Og da der ikke er den store forretning i at fragte tomme containere, kan Maersk Line vælge at slå på, at de fortsat har verdens mest effektive containerskib.
Men den detalje har OOCL´s bestyrelsesformand næppe dvælet ved, da han talte ved navngivningen af skibet: “Selv om der i vores industri synes at være en evne til hurtigt at overgå hinanden i bygningen af stadigt større containerskibe, er dette projekt vigtigt for os. I lyset af øget konkurrence og et uendeligt pres på omkostningerne skal vi tage det dristige skridt det er at drive større skibe af høj kvalitet og høj effektivitet for at forblive relevante og konkurrere effektivt som et større containerrederi,” sagde C. C. Tung, formand for bestyrelsen i Orient Overseas ved navngivningen af mastodonten ifølge en pressemeddelelse fra rederiet.
Inden for blot to måneder har tre containerskibe kunnet kalde sig verdens største. MOL´s Triumph blev leveret til rederiet fra Samsung Heavy Industries den 28 marts, hvor det med en kapacitet på 20,150 TEU kunne kalde sig verdens største.
Den 11. april kunne Maersk Line så indtage tronen, da Maersk Madrid blev leveret. Men verdens største containerrederi er altså nu slået af pinden af OOCL Hong Kong. I hvertfald målt på antallet af containerpladser.
OOCL Hong Kong er bygget på Samsung Heavy Industries og skal indsættes på rederiets Asien-Europa linje.
Redaktionen