Mærsk flager IT-løsninger hjem fra Indien
A. P. Møller Mærsk, der i flere år har været plaget af store IT-problemer, flytter nu af såkaldte driftsmæssige årsager en række it-installationer tilbage fra Indien til Danmark. Flytningen sker efter aftale med IBM, der står for driften
"I samarbejde med IBM har vi af driftmæssige årsager besluttet at flytte enkelte IT installationer midlertidigt tilbage til Danmark," siger kommunikationsmedarbejder Michael Storgaard fra A.P. Møller - Mærsk til Computerworld.
Michael Storgaard ønsker ikke at uddybe, hvad de 'driftsmæssige årsager' består i.
Maersk Line har været det helt store it-problembarn i Mærsk-koncernen. Da problemerne var værst, fik kunderne de forkerte varer til den forkerte pris på de forkerte tidspunkter.
De vildfarne containere kostede A.P. Møller - Mærsk 1,3 milliarder kroner i rene it-udgifter. Derudover kom et ukendt beløb på image-kontoen og tab af tillid hos kunderne, skriver Computerworld.
I slutningen af sidste år offentliggøre IBM en tillægsaftale med A.P. Møller - Mærsk om, at selskabet skulle stå for en del af driften for Maersk Line, hvilket skulle finde sted i netop Indien.
A.P. Møller - Mærsk bekræfter overfor Computerworld, at de pågældende it-installationer, der flyttes hjem, vedrører Maersk Line.
For nylig overraskede blev koncernens øverste it-direktør, Carsten Dalsgaard og it-direktør i Maersk Line, Michael Laursen, fyret. Storgaard afviser blankt, at driften i Indien og flytningen af it-installationer til Danmark skulle have nogen sammenhæng med fyringerne.
Kilde: epn.dk