Mærsk får rabat på Triple-E skibe
Maersk Line har sikret sig en prisnedsættelse på 100 millioner dollars på bygningen af sine Triple-E skibe hos DSME. Skibene bliver alligevel stadigvæk verdens dyreste containerskibe. Det sker lige efter af CSCL for kort tid siden bestilte fem containerskibe på 18.400 TEU.
Maersk Line bestilte sine 18.000 TEU Triple-E skibe til den enorme pris på 190 millioner dollars for hver i begyndelsen af 2011, men slipper nu med lidt over 185 millioner pr. styk. Det sker efter forhandling med DSME – værftet, bekræfter en talsmand fra Mærsk overfor TradeWinds.
Det sænker prisen for hele Triple-E-programmet fra 3,8 milliarder dollars til nu kun 3,7 milliarder. Prisnedsættelsen er blevet afsløret netop, som Maersk Line forbereder sig på at tage levering af sit første 18.000 TEU skib den 28. juni. Det bliver opkaldt efter den afdøde skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller.
Triple-E fartøjerne kommer ind på et marked, der er meget anderledes, end da de blev bestilt. China Shipping Container Lines betaler kun 140 millioner dollars for hvert af sine 18.400 TEU skibe. Skibene får samme længde som Triple-E, men er en smule smallere med en bredde på 58,6 meter.
Maersk Line har tidligere været kendt for at nedtone kapaciteten på sine nybyggede skibe, men rederiet bekræfter, at kapacitetsrekorden bliver slået af CSCL.
Maersk Line havde oprindeligt mulighed for at tage 30 Triple-E i levering til en samlet pris på 5,7 milliarder dollars, men undlod i al stilhed, at udnytte den sidste option på 10 skibe i sommeren 2011.
Kilde: TradeWinds