Lavere bunkerpriser påvirker ikke farten
Containerrederierne vil ikke sætte skibenes fart i vejret, hvis bunkerpriserne falder. Det konkluderer Drewry Maritime Research, selvom netop de stigende bunkerpriser var en af årsagerne til, at rederierne startede på slow steaming.
Drewry Maritime Research mener, at der simpelt hen er for stor overkapacitet i markedet til, at rederierne kan tillade sig at sætte farten op. Det vil nemlig føre til, at markedet bliver oversvømmet med endnu mere ledig kapacitet, og det vil sætte fragtraterne under endnu større pres.
I øvrigt er der bunkerjusteringsmuligheder i de fleste kontrakter, skriver Drewry, og det betyder, at omkostningerne til bunker bliver givet videre til befragteren, som derfor også nyder godt af fald i bunkeromkostningerne.
Fra januar til august i år er den gennemsnitlige spotrate steget 19,5 procent pr. TEU sammenlignet med samme periode sidste år, hvilket netop skyldes slow steaming.
Kilde: Lloyd’s Loading List