Landstrøm er rent, men for dyrt
Det er højsæson for krydstogter og dermed også forurening over bymiljøerne fra de store skibe. Landstrømsanlæg kunne fjerne forureningen, men er alt for dyre at etablere, siger eksperter. LNG er den realistiske mulighed for at få forureningen reduceret.
København er den foretrukne destination i Østersø-regionen for store krydstogtskibe og det belaster luftkvaliteten. Skibene må holde hjælpemotorerne i gang for at producere strøm og dermed bliver forureningen 25 gange højere over byen ved pålandsvind, når de lægger til kaj, oplyser Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver hos Det Økologiske Råd til Politiken.
Det kunne landstrømsanlæg forhindre, men de er alt for dyre. “Etableringen vil koste 74 mio. kr. pr. kajplads, og København har 8 kajpladser, det vil være ca. 600 mio. kr.,” siger Claus Bødker, der er cruisedirektør i Wonderful Copenhagen.
I Danmark er der i øjeblikket kun et landstrømsanlæg, der leverer strøm til færgen mellem Hov og Samsø, mens krydstogtskibe i Europa kun har mulighed for at tanke landstrøm i Hamborg, men kun få af skibene har udstyr til at kunne modtage strøm på den måde.
Den danske leverandør af landstrømsanlæg, PowerCon, peger dog på, at der er fuld fart på det norske marked. “Der er der samlet set over 100 landstrømsanlæg, og nu kommer der også et til krydstogtskibe i Kristiansand Havn«, siger direktør Peter Castberg Knudsen fra PowerCon.
Et andet problem er, at skibsanløb i havne er reguleret af IMO og her er der ikke lavet regler for landstrøm. Derfor kan en havn ikke afvise skibe, der ikke kan modtage landstrøm, skriver Politiken.
Derfor er den realistiske udsigt til mindre forurening fra krydstogtskibe, at stadig flere af dem i fremtiden vil benytte LNG, der er et renere brændstof.
Kilde: Politiken.