Kritik af manglende dansk kontrol af ballastvand
Om blot et år skal ballastvandkonventionen være endelig indfaset, men Danmark er stadig ikke begyndt at tjekke, om international skibstrafik lukker skadelig ballastvand ud i danske farvande. Danske Maritime har tidligere kritiseret den manglende handling, men nu skal miljøministeren svare.
Foto: Arkiv.
Danske virksomheder står bag nogle af de mest effektive systemer til rensning af ballastvand, men selv om konventionen indføres, fordi rensningen skal forhindre udbredelse af uønskede invasive arter, så foretages der stadig ikke kontrol i Danmark.
Og der foreligger i følge Danske Maritime heller ingen plan for, hvordan man vil sikre, at den internationale skibstrafik ikke lukker problematisk ballastvand ud i danske havne.
Dette har Danske Maritime ved flere lejligheder rejst kritik af, bl.a. med med henvendelse til Folketingets Miljøudvalg.
Danske Maritime peger på, at konventionens “gode intentioner skal føres ud i livet, og det bør ske allerede nu gennem systematisk dansk kontrol”.
“Derfor glæder det Danske Maritime, at den konservative miljøordfører Mette Abildgaard nu har stillet miljøminister Magnus Heunicke (S) en række spørgsmål om sagen. Disse søger blandt andet afklaring på, hvorfor der endnu ikke er indført en national kontrol af ballastvand og ballastvandsystemer, hvorfor der ikke foretages stikprøvekontrol, og hvilke sanktioner myndighederne vil pålægge de rederier/fartøjer, der viser sig at have problematiske anlæg og vandprøver. Derudover søges der svar på hvilke invasive arter, der allerede er bragt til danske farvande, samt hvordan ministeren agter at sikre, at havmiljøet ikke belastes af de mange skibe, der hver dag opholder sig i danske farvande og udfører ballastvandoperationer,” hedder det i en pressemeddelelse fra Danske Maritime.
-emte