Konkurser truer mindre rederier
De mindre containerrederier, der sejler på kortere distancer i bl.a. Østersøen, er hårdt presset af den økonomiske afmatning. Flere af rederierne sejler med tab og krisen risikerer at skære kraftigt i antallet af rederier.
"Jeg tror, der kommer en konsolidering inden for short sea, ligesom vi også vil se på deep sea. Vi vil kigge på om der kommer noget til salg", siger Jóhnsson, direktør for finske Containerships i Danmark, til Dagbladet Børsen.
Containerships, der omsætter for ca. 400 millioner kroner i Danmark, har netop billigt overtaget det tyrkiske rederi Contaz, der har fire mindre containerskibe.
De mindre containerrederier har egne ruter mellem europæiske byer eller sejler containere fra de store rederier som f.eks. Maersk Line videre til mindre havne. Markedet er, efter finanskrisen brød ud, faldet kraftigt, og situation er nu så tilspidset, at især helt små rederier risikerer at bukke under.
"Det er ikke den bedste tid at drive rederi i, og jeg har været med til betydelig sjovere perioder. Vi kan naturligvis mærke det på indtjeningen, og vi er lige så markant påvirket som transportverdenen i øvrigt. Vi er ikke uberørte, men Unifeeder taber ikke penge", siger Unifeeders adm. direktør Jesper Kristensen til avisen.
Ud over ruter mellem europæiske destinationer sejler rederiet også videre med de containere, som deep sea-rederiene ankommer med fra andre kontinenter. Jesper Kristensen tror også, at branchen står over for større strukturelle forandringer.
"Per definition må der kommer færre aktører, og der er et behov for at gøre noget ved den uligevægt, som er i markedet. Vi vil kigge på de muligeheder, der kan komme, men vi kaster os ikke bare ud i alle eventyr, bare fordi man har hørt, at man skal købe op", siger Jesper Kristensen.
Kilde: Dagbladet Børsen