Kongeskibet på havet efter reparation

Kongeskibet Dannebrog ligger fredag morgen for anker ud for Frederikshavn, efter at det torsdag gennemførte en række prøvesejladser. Forsvaret er nu i gang med at vurdere, om skibet er klar til at sejle til Grønland for at afslutte dette års Rigsfællesskabstogt.

Foto: Line Fjordside / Forsvaret.

Kongeskibets motorer er siden det ankom til Frederikshavn søndag formiddag blevet undersøgt grundigt. Dele af motorerne er blevet skilt ad, og der er taget prøver af både brændstof og smøreolie.

”Det er usædvanligt, at begge motorer sætter ud på samme tid. Når det er tilfældet vil mistanken naturligt falde på, at der har været urenheder i brændstoffet eller smøreolien, som så har fået motorerne til at gå i stå. Men det er der ikke umiddelbart noget, der tyder på”, siger kommandør Gorm Bergqvist, der er chef for Søværnets 1. Eskadre, hvorunder Kongeskibet Dannebrog hører.

Undersøgelserne har endnu ikke endeligt kunne påvise, hvad der fik motorerne til at sætte ud, men alle relevante dele er nu renset og efterset, enkelte dele er skiftet ud, og skibets brændstof og smøreolie er udskiftet.

”Vi er ikke nervøse for, at der er noget grundlæggende galt med motorerne. Dannebrog er et godt skib, og nu er vi klar til at prøve det af. Testsejladsen kommer i første omgang til at foregå i farvandet ud for Frederikshavn. Resultatet af den test kommer så til at afgøre, hvornår Dannebrog igen er klar til at stævne ud”, siger Gorm Bergqvist.

De to hovedmotorer på Kongeskibet Dannebrog satte ud lørdag eftermiddag. Skibet var på vej mod Færøerne for at deltage i Hendes Majestæt Dronningens officielle besøg på øerne. Skibet lå på det tidspunkt i Skagerrak godt 60 sømil ud for Hirtshals.

Problemerne blev opdaget, da besætningen kunne se, at der kom usædvanligt meget røg fra skorstenen. Besætningen konstaterede hurtigt, at det var den ene hovedmotor, der var noget galt med, og den blev stoppet. Skibet fortsatte med den anden hovedmotor, mens der blev arbejdet på at finde ud af, hvad der var galt. Omkring halvanden time senere, kom der igen usædvanligt meget røg fra skorstenen. Det blev på dette tidspunkt besluttet, at det ikke var forsvarligt at fortsætte sejladsen. Skibet vendte derfor om og satte kurs mod Frederikshavn. Kort efter blev det vurderet, at yderligere sejlads med den anden hovedmotor ville medføre risiko for yderligere skade på motoren. Den blev derfor også stoppet.

Efter kontakt med Kongeskibet Dannebrog beordrede Det Nationale Maritime Overvågningscenter fregatten Iver Huitfeldt til at sejle ud til Kongeskibets position. Fregatten ankom til stedet cirka klokken 16.30, og begyndte derefter at slæbe Kongeskibet Dannebrog mod Flådestation Frederikshavn, så flere teknikere kunne komme til at arbejde på motorerne.

Besætningen foretog under slæbningen nødreparation af den ene hovedmotor ved hjælp af dele fra den anden, så skibet igen kunne sejle for egen kraft. Det blev dog besluttet ikke at starte motoren igen for ikke at risikere yderligere materielskade.

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

08.11.2025Maritimedanmark.dk

EU-styrker befrier kapret tankskib ud for Somalia

08.11.2025Maritimedanmark.dk

Tre dræbt i brand om bord på Maersk-chartret containerskib

07.11.2025Maritimedanmark.dk

USA’s kystvagt sætter rekord i beslaglagt kokain

07.11.2025Maritimedanmark.dk

Vild ladeløsning på vej til Molslinjens elektriske katamaraner

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Højesteret stiller spørgsmålstegn ved Trumps toldpolitik

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater border tankskib langt fra land

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Torm leverer årets stærkeste kvartalsresultat

06.11.2025Maritimedanmark.dk

DFDS nedjusterer og fyrer 400 medarbejdere

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course