Kold og dramatisk redningsaktion

Det var en højdramatisk redningsaktion, der fulgte i kølvandet på fiske- og passagerskibet Geo Searcher´s forlis i sidste uge i Sydatlanten. De 62 om bord tilbragte først timer i redningsflåder inden de blev hejst i sikkerhed op langs stejle klipper.

Det var fire motorbåde som den på billedet, der slæbte redningsflåderne med besætningen efter sig. Foto: Tristan de Cunha News..

Hummerfiskeriet var godt i gang med hjælp fra Geo Searcher´s fire mindre motorbåde, da skibet den 15. oktober om morgenen ramte en klippe og fik slået hul i skroget nord for øen Gough i Sydatlanten. Der var 62 besætningsmedlemmer - primært fiskere - om bord.

Vandet fossede ind og oversvømmede hurtigt maskinrummet i skibet, der begyndte at krænge mere og mere. Da det krængede 45 grader forlod det sidste besætningsmedlem skibet, der sank kort tid efter omkring 10.30.

De dramatiske begivenheder beskrives levende på det officielle website for Tristan de Cunha og de knap 250 fastboende på den aldeles afsides liggende britiske besiddelse, der har Cape Town i Sydafrika som nærmeste civilisation godt 2.800 km væk.

For Geo Searcher er hjemmehørende på øen, og beboerne ernærer sig bl.a. ved fiskeri fra det kombinerede fiske- og passagererfartøj, der ud over fisketogterne også foretager otte ca. 7 dage lange retursejlader til Cape Town årligt med passagerer og fragt.

Og Geo Seacher var taget de 400 km. mod syd til øen Gough, der den næststørste i Tristan øgruppen, da det gik galt.

De fire mindre motorbåde var fortsat i vandet, da Geo Searcher´s redningsflåder blev sat ned og fyldt op med besætningsmedlemmerne, der fortrinsvis bestod af sydafrikanere.

Motorbådene begyndte nu hver især at slæbe de mindre redningsflåder efter sig ca. 16 km langs kysten mod syd til Transvaalbugten, hvor øens eneste beboere - seks ansatte på Gough´s vejrstationen - befinder sig.

Turen tog omkring fire timer, men her sluttede strabadserne ikke. Klipperne står nemlig stejlt ned i bugten, og eneste vej op til varmen på vejrstationen er en forholdsvis primitiv lift.

Derfor gik der yderligere et par timer, inden sidste mand var oppe og i sikkerhed på vejrstationen, hvor de venter på at blive hentet af forskningsskibet SA Agulhas II, der forlod Cape Town fredag morgen.

Men det er en sejlads på i bedste fald fire døgn, så de venter fortsat i den - må man formode - nu rimelig tæt befolkede vejrstation.

Kilde: Tristan de Cunha News.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

13.12.2024Maritimedanmark.dk

NGO indstiller redninger på Middelhavet

13.12.2024Thyborøn Havn

Sponseret

Thors sekundære stålkonstruktioner skal installeres fra Thyborøn Havn og havnen er valgt som installationshavn

01.12.2024Maritimedanmark.dk

Video af dramatisk redning i Østersøen

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Bulkeren Ruby losser en del af sin sprængfarlige last i Nordsøen

08.11.2024Maritimedanmark.dk

Ny bog sætter ord og billeder på skibsværfternes historie

24.10.2024Maritimedanmark.dk

Fransk chokolade og kaffe-importør til bygge sejldrevet containerskib

21.10.2024Maritimedanmark.dk

Det kan godt være at kranen var udtjent, men....

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Første billeder af sunket forskningsskib

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark