Knud E. Hansen bag nyt grønt RoRo-koncept
Det danske skibsdesignfirma Knud E. Hansen har sammen med svenske Wallenius Marine udviklet et nyt designkoncept for fremtidens RoRo-skibe med fokus på bæredygtighed og energieffektivitet.
En illustration af det nye Ro-Ro design - her udstyret med sejl-fremdrift.. Foto: Wallenius Marine
Konceptet blev præsenteret i Sverige den 3. september og bygger videre på erfaringerne fra Wallenius Marines Sleipner-biltransportere. Det nye RoRo-skib får en kapacitet på 2.720 lane meter – svarende til 181 trailere – og en længde på 170 meter.
Skibet er udstyret med et dual-fuel elektrisk fremdriftssystem, der kan sejle på LNG, biogas, marinegasolie og biodiesel. Designet er desuden fremtidssikret til at kunne anvende vingesejl, landstrøm, batterier og brændselsceller.
”Med vores samlede erfaring og viden fra drift, nybygning og design af forskellige RoRo-skibskoncepter kan vi drage fordel af løsninger, der har fungeret godt på andre skibe, og udvikle noget nyt,” siger Urban Lishajko, Head of Ship Design hos Wallenius Marine.
Med projektet styrker Knud E. Hansen sin position som en central aktør i udviklingen af grønne skibskoncepter til den internationale maritime sektor.
-emte