Katastrofal risikovurdering førte til forliset

Der var ingen blandt besætningen på Mærsk Battler, der tilsyneladende reagerede på de markante skader, der skete på de to skibe fra Maersk Supply Service, inden de gik ned. Det fremgår af rapporten fra Den Maritime Havarikommission.

Skaderne på de to skibe var synlige 24 timer inden forliset, men ingen reagerede, fastslår Havarirapporten.

Besætningen ombord på Mærsk Battler, der bugserede de to udrangerede offshore service skibe fra Maersk Supply Service, opfattede ikke de vedvarende sammenstød mellem de to bugserede skibe i den hårde sø som faretruende.

Mandskabet forventede, at de store fendere, der var placeret mellem skibene, nok kunne svigte under bugseringen, så skibene ville støde i mod hinanden og dermed få skader. Men det var ok, da skibene jo alligevel var på vej til skrotning.

“Men denne opfattelse slørede forskellen mellem en vellykket operation og en kritisk situation og derfor stod det ikke klart for besætningen, at der var tale om en nødsituation før 10 minutter inden Mærsk Searcher forliste, selvom begge skibe under bugseringen havde vist tegn på betydelige strukturelle skader 24 timer tidligere,” fastslår Havarirapporten.

36 timers konstante sammenstød mellem de to skibe viste sig at være for meget. Besætningen på Mærsk Battler nåede lige at kappe trosserne, så de ikke blev trukket med ned i Biscayen ca. 65 sømil fra den franske kyst.

Havarikommissionen langer i rapportens konklusion hårdt ud efter det risk-management system, som blev benyttet.

“Det håndterede primært de enkelte risici ved bugseringen hver for sig og efterlod intet eller kun begrænset beredskab for akut samspil mellem de forskellige risikofaktorer,” hedder det i rapporten.

Risikohåndteringssystemet, der benyttes af Maersk Supply Service, er ifølge Havarikommissionen et af de mest brugte i branchen, men det duer ikke til formålet, fordi det i alt for høj grad er afhængig af enkeltpersoners subjektive opfattelse af risikofaktorer, der ofte - hedder det i rapporten -

“kan være stærkt påvirket af ønsket om at gøre operationen mulig”.

Som en konsekvens af uheldet med de to skibe i december i fjor har Maersk Supply Service da også - som et blandt en række tiltag - opgraderet sit risk-management setup og indført et krav om, at der altid skal hentes eksterne eksperter ind til at vurdere selskabets håndtering af egne fartøjer.

Hele Havarikommissionens rapport kan læses her.

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

09.05.2025Maritimedanmark.dk

God belægning styrker Høj Nordic Marine Contractor

09.05.2025Maritimedanmark.dk

Medie: Maersk slipper for amerikanske havnegebyrer

08.05.2025Maritimedanmark.dk

Forventet nedgang hos Torm i 1. kvartal

08.05.2025Maritimedanmark.dk

Maersk øger omsætning og indtjening i Q1

08.05.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-færge i dag indsat som erstatning for Hammershus

07.05.2025Maritimedanmark.dk

USA indstiller angreb mod Houthi-oprørere i Yemen

07.05.2025Maritimedanmark.dk

Eksplosions-ramt Maersk skib må vente en uge

07.05.2025Maritimedanmark.dk

Nordjysk virksomhed vinder stor ordre fra Maersk

Jobmarked

Se alle

Beredskabsstyrelsen

Beredskabsstyrelsen søger en medarbejder med maritim baggrund til nautiske myndighedsopgaver i afdelingen Sikre Farvande i Korsør

Vil du gøre en forskel i spændingsfeltet mellem maritim faglighed, myndighed, analyse og formidling? Så er du måske vores nye kollega.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

08.06.2025

Samsø Rederi

Maskinchef til HSC LILLEØRE/Samsø Rederi.

Du er Maskinist med sønæringsbevis som Maskinchef, eller Maskinmester med sønæringsbevis af 1’grad.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Marstal Navigationsskole

Maritim underviser til Marstal Navigationsskole

Vil du være med til at uddanne fremtidens besætning i den maritime branche? Brænder du for at deltage i udviklingen af bæredygtighed i skibsfarten i alle dens former? Vil du arbejde med videbegærlige mennesker i et studiemiljø med nærvær og åbenhed?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

14.05.2025

Småøernes Færgeselskaber

Skipper-/Styrmand. Hundested – Rørvig Færgefart A/S

Hvis du har lyst til at være en del af en hyggelig færgeoverfart i Nordsjælland, er her muligheden. Overfarten betjenes af 2 færger ”Isefjord” og ”Nakkehage”, som er henholdsvis 2 og 3 mands betjente – i spidsperioderne (højtider og ferier), sættes begge færger i drift, i lavsæsonen er der en færge i drift ad gangen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Furuno Danmark A/S

Teknisk Service & Support Manager

FDK, en førende aktør inden for maritim elektronik, søger en erfaren og dynamisk leder af vores service- og tekniske afdelinger. Med base i Hvidovre vil du få ansvaret for at sikre, at vores serviceafdelinger opfylder virksomhedens målsætninger og værdier relateret til professionel tekniske support til vores kunder.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

29.04.2025

Odense Havn

Sælger

Er du købmand af natur og har en naturlig nysgerrighed for at lære om vores kunders forretninger? Brænder du for løsningssalg og er drevet af at skabe resultater både selvstændigt og i samarbejde med dine kolleger? Så kan du blive en del af Odense Havns kommercielle team, hvor du fra første dag vil kunne mærke vores begejstring for det, vi laver.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Køge Marina

Havneassistent til Køge Marina

Køge Marina søger en dygtig allround håndværker med maritim interesse, som fremover kan være vores nye havneassistent

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Hanstholm Havn

Havneassistent til Hanstholm Havn

Da én af vores dygtige medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, er der nu en unik mulighed for at blive en del af et godt team i den maritime afdeling.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

15.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens ledere på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger en adjunkt eller lektor til undervisning i ledelse. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

18.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens grønne og blå maskinmestre på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger lige nu en adjunkt eller lektor til undervisning i termiske maskiner og anlæg. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, så de er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.06.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark