Katastrofal risikovurdering førte til forliset
Der var ingen blandt besætningen på Mærsk Battler, der tilsyneladende reagerede på de markante skader, der skete på de to skibe fra Maersk Supply Service, inden de gik ned. Det fremgår af rapporten fra Den Maritime Havarikommission.
Besætningen ombord på Mærsk Battler, der bugserede de to udrangerede offshore service skibe fra Maersk Supply Service, opfattede ikke de vedvarende sammenstød mellem de to bugserede skibe i den hårde sø som faretruende.
Mandskabet forventede, at de store fendere, der var placeret mellem skibene, nok kunne svigte under bugseringen, så skibene ville støde i mod hinanden og dermed få skader. Men det var ok, da skibene jo alligevel var på vej til skrotning.
“Men denne opfattelse slørede forskellen mellem en vellykket operation og en kritisk situation og derfor stod det ikke klart for besætningen, at der var tale om en nødsituation før 10 minutter inden Mærsk Searcher forliste, selvom begge skibe under bugseringen havde vist tegn på betydelige strukturelle skader 24 timer tidligere,” fastslår Havarirapporten.
36 timers konstante sammenstød mellem de to skibe viste sig at være for meget. Besætningen på Mærsk Battler nåede lige at kappe trosserne, så de ikke blev trukket med ned i Biscayen ca. 65 sømil fra den franske kyst.
Havarikommissionen langer i rapportens konklusion hårdt ud efter det risk-management system, som blev benyttet.
“Det håndterede primært de enkelte risici ved bugseringen hver for sig og efterlod intet eller kun begrænset beredskab for akut samspil mellem de forskellige risikofaktorer,” hedder det i rapporten.
Risikohåndteringssystemet, der benyttes af Maersk Supply Service, er ifølge Havarikommissionen et af de mest brugte i branchen, men det duer ikke til formålet, fordi det i alt for høj grad er afhængig af enkeltpersoners subjektive opfattelse af risikofaktorer, der ofte - hedder det i rapporten -
“kan være stærkt påvirket af ønsket om at gøre operationen mulig”.
Som en konsekvens af uheldet med de to skibe i december i fjor har Maersk Supply Service da også - som et blandt en række tiltag - opgraderet sit risk-management setup og indført et krav om, at der altid skal hentes eksterne eksperter ind til at vurdere selskabets håndtering af egne fartøjer.
Hele Havarikommissionens rapport kan læses her.