J. Lauritzen bestiller to metanol bulkcarrier
J. Lauritzen har underskrevet en hensigtserklæring med japanske Tsuneishi Shipbuilding, om bygning af mindst to metanol dual-fuel 81.200 DWT Kamsarmax bulkcarrier. Skibene er bestilt i et partnerskab med Cargill, som skal operere skibene i en periode på minimum syv år.
Grafik: J. Lauritzen.
Skibene vil være blandt de første nul-emissionsbulkskibe i verden, og være fuldt ejet af en nyetableret enhed ved navn Lauritzen NexGen Shipping, som J. Lauritzen og Lauritzen Bulkers vil bruge som platform for yderligere investeringer i nul-emissions skibe.
”Vi er meget glade for denne transaktion, da det er vigtigt for J. Lauritzen og Lauritzen Bulkers at deltage aktivt i dekarboniseringen af shippingindustrien, og vi er stolte over at kunne gøre det i et visionært partnerskab med Cargill”, siger Kristian Mørch, administrerende direktør for J. Lauritzen.
"Det er fantastisk at se velrenommerede virksomheder som J. Lauritzen deltage i rejsen mod dekarbonisering med så modigt et skridt", siger Jan Dieleman, Cargills CEO for Ocean Transportation.
Partnerskabet faciliteres af Copenhagen Commercial Platform, som også vil være med til at drive og videreudvikle partnerskabet.
-mauh