IMO kursskifte truer danske virksomheder
Innovative danske teknologivirksomheder risikerer at måtte dreje nøglen om, som følge af IMOs beslutning om at slække på og udskyde skærpede miljøkrav. Det vurderer en forsker på Danmarks Tekniske Universitet.
”Mange af især de små og mellemstore udstyrsproducenter er ude at svømme med nogle store udviklingsomkostninger, som bliver svære at betale tilbage, når markedet punkteres”, siger dr.techn. Jørgen Juncher Jensen, DTU Mekanik, til Ingeniøren.
IMOs kovending er også kommet bag på branchen.
”Et direkte slag i mellemgulvet”, sådan betegner Rasmus Folsø, administrerende direktør i virksomheden Desmi Ocean Guard, til Ingeniøren om beslutningen i IMOs Miljøkomite.
Det er kun få måneder siden, at Desmi fik sit rensningsanlæg til ballastvand typegodkendt af de internationale søfartsmyndigheder, og virksomheden stod dermed klar til det globale marked.
”Vi har fået langt færre ordrer end forventet, men har til gengæld brugt millioner på produktudvikling og certificering. Nu risikerer vi, at markedet vil være bundfrossent i flere år fremover. Cleantech-branchen til skibsindustrien bliver ganske enkelt ødelagt, hvis Rusland-alliancen får held til at slække på IMO’s krav”, siger Rasmus Folsø til Ingeniøren.
Folsø henviser til, at det var Rusland der stod i spidsen for den gruppe af lande, der bremsede de planlagte miljøkrav.
En anden stor dansk virksomhed, Haldor Topsøe, har brugt mange ressourcer på at udvikle katalysatorer til skibstrafikken.
”Vi har i de senere år intensiveret udviklingen inden for det her felt med henblik på 2016-målet for NOx-gasser. Men hvis IMO udskyder de ambitioner til 2021, holder Topsøe også igen, indtil vi har nogle sikre deadlines at gå efter”, siger Jens Ole Madsen, der er salgschef for Topsøes SCR-teknologier, til Ingeniøren.
Brancheorganisationen Danske Maritime har opfordret den danske regering til at bruge de kommende måneder på at danne en alliance af grønne skibsnationer, der skal gå op mod Rusland og de andre lande der vil lempe på miljøtiltagene.
Kilde: Ingeniøren