IMO gør danske regler internationale
Danmarks rolle som en af verdens førende søfartsnationer blev yderligere styrket i dag, da FN's søfartsorganisation, IMO, besluttede at løfte en lang række internationale regler om sikkerhed til søs op på dansk niveau.
Det blev resultatet efter konferencen i Maritime Safety Commitee (MSC83) i Bella Center, hvor 750 delegerede fra 95 lande har deltaget.
Der blev opnået resultater på en række af de områder, som Danmark tillægger stor vægt på:
International sikkerhed og arbejdsmiljø på skibene løftes op på dansk niveau Der skal arbejdes med obligatoriske støjkrav på niveau med de danske Alle ulykker til søs skal evalueres for at styrke forebyggelsen Der skal være seperate nødudgange fra maskinrum i lastskibe Søfartsstyrelsens vicedirektør Christian Breinholt er valgt til ny næstformand.
At løfte internationale sikkerheds- og arbejdsmiljøkrav op på dansk niveau gælder også risikoen for ophobning af vand på ro-ro skibes lastdæk i forbindelse med eksempelvis en brandslukning.
Her har danske skibe monteret en skråtstillet lænse rist . Baggrunden er et tragisk forlis i foråret 2006, hvor passagerskibet Al-Salem Boccaccio 98 kæntrede i Rødehavet efter, at der var opstået en brand i skibet. Der opstod problemer med at få vand fra brandslukningen pumpet ud af skibet. Mere end 1.000 druknede ved passagerskibets forlis. Den danske rist kan være med til at forebygge tilsvarende ulykker.
"Det har på alle måder været en succes. Det danske værtskab understreger vores position som en af verdens absolut førende søfartsnationer, og det bekræfter vores rolle i forhold til IMO og den internationale regeldannelse. Samtidig har vi nået flotte resultater i forhold til vores mærkesager, og de nye internationale regler styrker både sikkerheden til søs og sikrer, at erhvervet internationalt konkurrerer på lige vilkår", siger økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen.