ICS bekymret for brændstofpriser
Den internationale rederiforening, International Chamber of Shipping - ICS, frygter massive ekstraomkostninger for rederierne som følge af de kommende krav til brændstof med lavt svovlindhold.
På et OECD-møde med transportministrene for over 50 lande i slutningen af maj, har den internationale rederiforening, ICS, udtrykt stor bekymring for det såkaldte svovldirektiv, der bl.a. betyder, at brændstoffet til skibe i Nord- og Østersøen fra 2015 højest må indeholde 0,1 procent svovl.
Brændstoffet med lavt svovlindhold er i dag ca. 50 procent dyrere end almindeligt brændstof, men kan blive endnu dyrere, når lovgivningen træder i kraft. Det kan ifølge ICStalsmand Carl-Johan Hagman tvinge transporten af varer over til andre, mindre miljøvenlige transportformer.
”De stigende omkostninger kan få en dramatisk indflydelse på verdenshandlen eller tvinge lasten tilbage på vejen eller mindre CO2-effektive transportformer. Hvis regeringer og lovgivere er seriøse omkring bæredygtig shipping, bør de have seriøse overvejelser om disse cost/benefit spørgsmål,” siger Carl-Johan Hagman.
Danmarks Rederiforening deler bekymringen, specielt i forhold til nærskibsfarten, der vil blive ramt særlig hårdt af de kommende krav.
”Dansk skibsfart har høje ambitioner på miljøområdet. Men svovlkravene kan give udfordringer. For eksempel er det ingen selvfølge, at det destillerede brændstof vil være tilgængeligt i tilstrækkeligt omfang. Man bør på EU-plan arbejde på løsninger, så alle rederier kan nå i mål, for eksempel ved at de kan søge udviklings- og investeringspuljer via EU’s udviklingsmidler,” siger vicedirektør Jan Fritz Hansen.
Kilde: Danmarks Rederiforening