Hybridfærge til de norske fjorde
Brødrene Aa, der er specialist i hurtigfærger bygget i kulfibre, er ved at bygge en ny hybridpassagerfærge, og konceptet har fået navnet Seasight. Færgen skal sejle på batterier kombineret med en dieselmotor og vil holde en fart på 10 knob henover fjorden.
“Reguleringer betyder, at Norge er førende inden for batteridrevne passagerfærger. Globalt får batteridrift og hybridteknologi større betydning i den maritime sektor, og vi er glade for at være forrest i den proces”, siger Sindre Sætre, ABB’s direktør for marine og havne i Norge.
ABB skal levere en kompakt letvægtsversion af deres DC Grid-system, der skal styre energiflowet mellem dieselmotoren, propellen og ladestationen. DC Grid-systemet gør det muligt at lagre energien og overfører energien til batteriet under opladning, hvilket vil ske ved slutningen af en tur over fjorden, mens diselmotoren kører.
ABB har allerede leveret teknologi til større passagerfærger, herunder bilfærger, som enten er hybridfærger eller sejler udelukkende på batterier. Den miljømæssige besparelse i form af mindre CO2-udslip fra ét skib svarer til at elektrificere tusindvis af biler.
Færgen vil få plads til 400 passagerer og skal sejle mellem Flåm og Gudvangen i Nærøyfjord i det vestlige Norge. Den skal sejle omkring 700 ture årligt fra og med maj 2016.
Ifølge Brødrene Aa er færgens design inspireret af en sti, der snor sig op over en stejl bjergside. Færgen er 40 meter lang og 15 meter bred.
Brødrene Aa i det vestlige Norge er et værft, der daterer sig tilbage til 1947 og har gjort det til sit speciale at bygge færger i kulfiber.
Kilde: The Maritime Executive