Hurtigruten får hybridskibe
Hurtigruten har indgået aftale med norske Kleven Verft om byggeri af to ekspeditionsskibe med option på yderligere to. Skibene bliver de første ekspeditionsskibe i verden med hybridfremdrift. Det bliver de første helelektriske ekspeditionsskibe, der kommer til at sejle i Arktis og Antarktis.
”Det er hævet over enhver tvivl, at fremtidens skibsfart er både stillegående og udslipsfri. Vi vil bruge vore nye ekspeditionsskibe som isbrydere for denne teknologi og vise verden, at hybriddrift på store skibe er muligt allerede nu”, siger Daniel Skjeldam, koncernchef i Hurtigruten.
Hybridteknologien gør det muligt fra første færd at sejle helelektrisk i 15-30 minutter. Desuden bevirker teknologien i kombination med udformningen af skrog og energieffektivisering ombord, at brændstofforbruget og CO2-udslippet er reduceret med 20 procent. Det svarer til lidt mere end 3.000 ton CO2 pr. år.
”Store skibe forbrænder store mængder brændstof, og besparelsen ved at gå over til elektrisk kraft er betydelig. I tillæg kommer den mulige fremtidige prissætning af klima- og partikeludslip, som vil øge omkostningerne ved at forurene”, siger Daniel Skjeldam.
Hybridløsningen udvikles af Rolls Royce i samarbejde med Bellona. Der er tale om Hurtigrutens største enkeltinvestering nogensinde. Det første skib ventes at være klar til drift inden udgangen af 2018, og det udstyres med en elektrisk hjælpemotor, som vil give en reduktion i CO2-udslippet på de 20 procent. Derefter er det planen, at det andet skib udstyres med en fuld hybridmotor, som kan sejle skibet på helelektrisk kraft over længere distancer i fjorde, i havne og i sårbare områder.
Hurtigruten er mest kendt for ”Verdens smukkeste sørejse” fra Kirkenes i den nordlige del af Norge til Bergen i syd, men planlægger også nye krydstogter i det arktiske område. Det er hertil, at rederiet har bestilt de nye krydstogtskibe, der har plads til 600 passagerer hver i 300 kahytter.
Kilde: metalsupply.no