Hempel vil tage tabte markedsandele tilbage
Hempel har i flere år tabt markedsandele inden for skibsmaling. Men det skal være slut nu. Nu har Hempel de helt rigtige produkter, som skal bruges til at erobre de tabte markedsandele tilbage igen og sikre virksomheden ny vækst i Sydkorea.
”Vi skal være mere professionelle og har ikke været hurtige nok til at udvikle os med markedet. Markedet har ændret sig meget, og maling er blevet et vigtigt brændstofbesparende og miljømæssigt parameter, hvilket vi var lidt for længe om at erkende og reagere på. Men nu har vi de rigtige produkter på markedet, som vi kan bruge til at vinde markedsandele på”, siger Pierre-Yves Julien, adm. direktør i Hempel.
Hempels nye produkter sikrer skibet en bedre fremdrift og modvirker algevækst på skroget. Hempel satser nu på at vinde nye kunder blandt skibsværfterne i Sydkorea.
”Vi vil slå tilbage inden for nybygningsområdet, som vi ikke har prioriteret højt nok i de seneste år, hvor vi i lyset af nedgangen i værftsindustrien i højere grad satsede på vedligeholdelsesmarkedet”, uddyber den franske topchef.
Tidligere har det været Hempels strategi at udbygge produktionen inden for bygnings- og industrimaling, og målet har været, at Hempel skulle være en af verdens 10 største producenter af maling i 2015. Derved skulle man samtidig mindske afhængigheden af det cykliske marked for skibsmaling. De nye toner fra Hempel betyder dog slet ikke, at man dropper markederne for bygnings- og industrimaling. For som Pierre-Yves Julien konstaterer, bliver skibsmaling aldrig igen Hempels hovedforretning.
Kilde: Dagbladet Børsen