Fregataftale glæder Danske Maritime
Danske Maritimes adm. direktør Jenny N. Braat er tilfreds med, at den danske fregat Niels Juel alligevel ikke skal på værft hos det estiske Tallinn Shipyard, da det værftet ikke kan overholde tidsplanen. Ordren går i stedet til danske FAYARD, der ligger på det tidligere Lindø-værft i Munkebo på Fyn.
”Jeg og vores medlemmer er naturligvis tilfredse med, at forsvarsministeren ændrer beslutningen - uanset årsagen. Det ville have været første gang i nyere tid, og vi ville være de eneste i EU, hvor staten offensivt havde skubbet et avanceret krigsskib væk fra landets egne værfter med risiko for tab af arbejdspladser og vigtige kompetencer, og samtidig foretage en dårlig samfundsmæssig investering,” siger Jenny N. Braat.
”Jeg vil gerne rette en tak til de politikere fra flere partier, der har bakket op om det håndslag, der blev givet i forsvarsudvalget sidste år, og som har resulteret i en rammeaftale, som er ved at blive forhandlet på plads, og hvor man gør sit til at sikre, at vedligehold af forsvarets 53 fartøjer bliver udført på danske værfter, der har bygget skibene og kender dem i alle ender og kanter, og som er blandt de mest produktive, effektive og miljørigtige i verden,” siger Jenny N. Braat.
Det undrer dog stadig Danske Maritime, at man ved udbud af skibe kun fokuserer på pris og i første omgang valgte værft hreefter. Der fremgik af udtalelser fra forsvaret de seneste dage, at også tiden var en væsentlig faktor for at bevare muligheden for faktisk at kunne bruge fregatten. Det kunne de danske værfter tilbyde.
Man får det indtryk, at EU-udbuddet betyder, at der kun lægges vægt på pris. Som om kvalitet altid er ens. Hvis en forsinkelse virkelig kunne reducere Danmarks mulighed for at bruge en af de (få) fregatter vi har, ville man da også mene, at et sådant tab ville være af væsentlig betydning for landet sikkerhed, og dermed falde ind under undtagelsen i EU-traktatens artikel 346.
Et andet gode ved denne sag er, at der nu gives mulighed for at læse de notater, som Kammeradvokaten har skrevet om brugen af artikel 346.
Kilde: Danske Maritime