Fortsat udledning ved STS-operationer
Omladning af olie mellem skibe, Ship-To-Ship operationer (STS), i Ålbæk Bugt betyder, at der hvert år bliver udledt en betydelig mængde oliedampe. Miljøstyrelsen vil ikke umiddelbart lave reglerne om, men satser på, at der laves fælles international lovgivning på området.
”Hvis vi stiller et dansk krav alene, så ender det bare med, at de her omladninger kommer til at ligge et andet sted, så vi er lidt bekymret for at lave nationale krav”, siger Carsten Møberg Larsen, funktionsleder i Miljøstyrelsen til nordjyske.dk.
Hvert år omlades flere millioner tons olie mellem skibe i bugten. Det er primært supertankere, som modtager olie fra mindre tankskibe. I Ålbæk Bugt anslås det, at der er et årligt udslip på 4.500 tons skadelige dampe.
Der sker også omladning andre steder på åbent hav. Det anslås, at der totalt sker 8.000 tons udslip af dampe i danske farvande. Selv om dampene, samt den røg, der kommer fra skibene, når de ligger stille, kun i begrænset omfang kommer ind over land, bidrager dampene blandt andet til dannelsen af partikler, som hvert år er årsag til, at 3.400 danskere dør for tidligt.
Skibene har systemer, som kan holde dampene tilbage. Danmark kræver dog kun, at teknikken bruges i havnene, ikke på åbent vand. Danmarks Naturfredningsforening har haft møde med Miljøstyrelsen for at standse udledningen. Styrelsen agter dog, ifølge foreningen, ikke at indføre regler, der kun gælder i Danmark.
Miljøstyrelsen vil derfor anbefale Den Internationale Maritime Organisation, at der laves fælles regler for omladning af olie mellem skibe, så det gælder for alle lande.
USA, England og Sverige er det et krav, at skibene bruger systemer, der holder dampene tilbage. I 2013 blev over fem millioner ton olieprodukter omladet i ship-to-ship operations i Ålbæk Bugt, og der blev omladet over otte millioner ton olie i alt i de danske farvande.
Kilde: Nordjyske og Redaktionen