Forretningsidé løfter bundlinjen hos Mærsk
Maersk Line skal selv til at sælge pensionsmodne containere og skærer derved fordyrende mellemled fra. Det nye selskab, der er etableret, Maersk Line Container Sales, skal på sigt være med til at løfte bundlinjen i Maersk Line og derved gøre rederiet endnu mere profitabelt.
”Vi har mulighed for at køre salget af vores containere lidt bedre selv – især i vækstmarkeder som Afrika, Latinamerika og Mellemøsten. Forretningen har fået en ganske udmærket start, hvor vi er fornuftigt på vej mod de mål, vi har sat os”, siger Rune Sørensen, der er direktør for Maersk Line Container Sales.
Tidligere er brugte containere blevet solgt gennem tredjeparter, som har tjent godt på salget. På globalt plan har Maersk Line cirka 2,5 millioner containere i cirkulation, og i januar var 80.000 af dem klar til videresalg.
”Markedet vokser. Når vi kigger på containersalg, ser vi et stigende behov i takt med, at økonomierne udvikler sig i positiv retning på de markeder, hvor vi fokuserer indsatsen. En anden forklaring skyldes, at der hele tiden opstår nye anvendelsesmuligheder for brugte containere”, siger Rune Sørensen.
Maersk Line forsøger også at komme igennem med rateforhøjelser mellem Asien og Nordeuropa samt Middelhavet i et forsøg på at skabe en bedre økonomi. Men tidligere på året har rederierne også forsøgt at gennemføre ratestigninger uden, at det er lykkedes.
Kilde: Dagbladet Børsen