Fornemme priser til maritime forskere
To af årets tre modtagere af Jorcks Forskningspris har rod i den maritime verden. Det drejer sig om postdoc Nina Overgaard Therkildsen, DTU Aqua og ph.d.-studerende Ingrid Vincent Andersen, DTU Mekanik.
Højesteretspræsident Børge Dahl overrakte forskningspriserne til Ingrid Marie Vincent Andersen og Nina Therkildsen med den begrundelse at de ”gives for forskning som er fremragende og har stor værdi for erhvervslivet”.
Nina Overgaard Therkildsen er uddannet ved DTU Aqua, hvor hun under sine ph.d.-studier var tilknyttet DTU Aquas fiskegenetik-gruppe i Silkeborg med professor Einar Eg Nielsen som vejleder. I ph.d.-projektet undersøgte hun i hvilken grad, torsken vil være i stand til at tilpasse sig ændrede klimaforhold. Det har hun gjort ved at anvende de nyeste teknikker inden for genom-forskning. Ved at sammenligne dna fra nulevende fisk med historiske prøver har hun blandt andet kortlagt ændringer i torskepopulationens udbredelse ved Grønland, som er blandt torskens nordligste udbredelsesområder.
Nina Overgaard Therkildsen er nu tilknyttet Stanford Universitetet i USA, hvor hun med et to-årigt postdoc-stipendium fra Villumfonden fortsætter sit pionerarbejde med at undersøge, hvordan man kan bruge genom-forskning til at få svar på, hvordan fiskeri påvirker evolutionen på mikroniveau.
Ingrid Marie Vincent Andersen er uddannet ved DTU Mekanik, hvor hun under sin kandidat beskæftigede sig med vindbelastninger på containerskibe og udledning af gasser fra skibsmaskineri. I sit ph.d. projekt beskæftiger hun sig med drift og operation af skibe. Ved at bruge målinger fra forskellige sensorer om bord på skibet til at monitorere og evaluere skibes drift og design kan man indsamle værdifuld information til brug for beslutningsstøtte om bord. Store skibe er nemlig relativt fleksible og vrider sig og vibrerer i bølgerne, vibrationer som har stor betydning for skibets og i sidste ende besætningens sikkerhed. Især for store skibe som kan være op til 400 m lange kan besætningen på broen miste følingen med, hvilke belastninger skibets konstruktion og lasten er udsat for. Ved kontinuerligt at monitorere f.eks. spændingerne i skroget og skibets bevægelser i bølgerne kan besætningen advares, når belastningerne på skib eller last bliver for store og på den måde kan man undgå farlige situationer. Data kan også bruges på land til at evaluere skibets design og optimere driften
Ud over priserne til de to maritime forskere blev der uddelt en forskerpris til professor dr.jur. Tine Sommer, Aarhus Universitet, samt seks store rejsestipendier.
Kilde: DTU