Folkeaktier skal skaffe skonnert til Helsingør
Skonnerten ZAR skal være Helsingør by og havns stolthed og en mulighed for at skabe maritim læring for skolebørn med meget mere, hvis det står til Maritimt Værksted Hal 16. Derfor har foreningen taget initiativ til salg af “folkeaktier” til køb af den tremastede skonnert.
Ud over at give børn mulighed for at snuse til den maritime verden skal ZAR også kunne chartres til bryllupper, repræsentation, receptioner og formidling af Helsingørs lange maritime tradition inkl. sundtolden, skriver foreningen Maritimt Værksted Hal 16 i en pressemeddelelse.
“Vi håber så mange som muligt vil bidrage til projektet, økonomisk og organisatorisk, og håber at få så stor opbakning fra byens borgere og investorer som muligt.”
Hal16 er en gammel værftshal på Helsingør Kulturhavn, som Helsingør Kommune har stillet gratis til rådighed for private ejere af historiske fartøjer, som har brug for et sted, hvor man kan gå og reparere og vedligeholde fartøjerne.
Formanden for Maritimt Værksted Hal 16, Nicolai Juel Vædele, der er museumsinspektør på Værftsmuseet, er initiativtager til projektet, der skal få skonnerten Zar, der er bygget under 2. Verdenskrig ud at sejle.
I første omgang skal der til køb og startdrift af skibet findes 6-8 mio. kr. Her kommer folkeaktien ind i billedet.
Efterfølgende skal der findes ca. 2 mio. årligt til drift, inkl. løn til professionel besætning, vedligehold m.v.
“De udgifter skal findes via konkrete aftaler om sejladser med uddannelsesinstitutioner, almennyttige organisationer, virksomheder, kommune og andre. Det bliver hårdt arbejde, men ikke umuligt,” skriver Nicolai Juel Vædele i en kronik om projektet i Helsingør Dagblad.
M/S ZAR er bygget på det traditionsrige skibsværft Ring Andersen i Svendborg i 1942. Skibet er sikkerhedsgodkendt til sejlads med 46 passagerer.
Skonnerten er klassificeret i klassifikationsselskaber DNV-GL i klasse A1, som er den allerhøjste sikkerheds- og konstruktionsklasse man kan opnå. Zar er det eneste træskib i verden, der holder sin klassifikation i A1.
Skibet har tidligere været ejet af Henrik Frederiksen, og tilknyttet det af Frederiksen ejede Havreholm Slot .