FMI indgår aftale med om patruljeskibe

Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse, FMI, har underskrevet et såkaldt Letter of Intent med konsortiet Danske Patruljeskibe om bygning af 5-6 patruljeskibe til en værdi af 5 mia. kr., oplyser FMI´s pressechef ifølge Søfart. Det sker uden forudgående udbud, og det har skabt kritik.

Det er afløserne for de nuværende patruljeskibe af Diana-klassen, der nu er lavet aftale om. Arkivfoto..

“FMI går i dialog med konsortiet inden sommerferien. De egentlige kontraktforhandlinger starter først efter sommerferien,” siger FMI´s pressechef Thorbjørn Hein til Søfart.

Hvornår en endelig kontrakt kan underskrives, har han ikke noget bud på, men forhandlingerne fortsætter i løbet af efteråret.

Hele forløbet er blevet voldsomt kritiseret af de tre store danske værfter, Fayard, Orskov Yard og Karstensens Skibsværft på grund af FMI´s beslutning om at tildele opgaven til konsortiet uden et udbud - og uden et værft som deltager.

Men det er sket, fordi FMI ikke finder, at ingen andre danske virksomheder kan løfte opgaven som en totalentreprise, som ønsket af myndigheden.

Det skyldes bl.a. at Danske Patruljeskibe har landets eneste våbenproducent og integrator af våbensystemer, Terma, som et af tre konsortiemedlemmer.

De to andre er skibsdesignfirmaet Odense Maritime Technology (OMT), der tidligere har stået bag designet af de tre danske fregatter i Iver Huitfeldt-klassen og PensionDanmark.

Fayard har klaget over det manglende udbud til Klagenævnet for Udbud, der i en foreløbig kendelse i midlertid betegner klagen som grundløs.

At bygningen af de 5-6 patruljeskibe ikke sendes i EU-udbud skyldes, at den danske regering har valgt at gøre brug af den undtagelse i EU-lovgivningen, der gør det muligt at friholde bygningen af flådeskibe med henvisning til nationale sikkerhedsinteresser.

Forsvarsminister Morten Bødskov fastslog i et samråd om patruljeskibene tidligere på ugen, at danske værfter vil få rige muligheder for at byde på underleverandør-opgaver i forbindelse med bygningen af skibene.

Redaktionen

Artikler

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Maersk vil producere grøn metanol i Egypten

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Molslinjen strammer sikkerhed efter GPS-jamming

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Ny containerrute til CMP

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Færgeruter aflyst yderligere en uge

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Ny storordre til Semco Maritime

03.10.2023|Maritimedanmark.dk

Rederier: Vigtigt grønt fokus i åbningstale

Copyright 2023