Flydende lager til tørlasttransporter
I Australien er forskere ved Australian Maritime College i gang med et forskningsprojekt, der kan gøre store investeringer i havneinfrastruktur overflødige. De er sammen med den private virksomhed Sea Transport Corporation ved at designe en såkaldt Floating Harbour Transhipper (FHT), der kan fungere som et flydende lager for tørlasttransporter såsom jernmalm.
Problemet er, at tørlasttransporter såsom jernmalm transporteres i de helt store tørlastskibe, som kun kan lægge til i de allerstørste havne, og ofte er der ikke en passende dybvandshavn i nærheden af jernmalm-minen. Så placerer tørlastskibet sig så tæt på minen som muligt og bliver lastet fra mindre feederskibe, der sejler frem og tilbage mellem skibet og en mindre havn.
”Transhipping handler om at overføre store godsmængder så hurtigt og billigt som muligt fra fjerne områder med begrænset infrastruktur i så mange forskellige vejrsituationer som muligt”, siger Nick Johnson, der er forsker ved Australian Maritime College, og fortsætter:
”Traditionelt har overførslen af malm foregået over flere uger, hvor feederskibene har sejlet frem og tilbage mellem en lille havn og eksportskibet. Forskellen er, at FHT’en vil fungere som et offshore lager, der tillader feederskibene og eksportskibet at arbejde efter deres egne sejlplaner”.
FHT’en vil være cirka 315 meter lang og indeholder et transportsystem, der kan overføre produktet fra feederskibet til FHT’ens eget lager og fra dette lager til eksportskibet. Målet er at nedbringe omkostningerne samtidig med, at processen ikke går ud over det omgivende miljø.
Når det netop er australske forskere, der er i gang med dette projekt, skyldes det nok, at Australien sammen med Brasilien er verdens største jernmalmeksportør. Rigtig meget jernmalm transporteres til Kina, som er verdens største stålproducent.
Kilde: The Maritime Executive