Flere unge til de maritime uddannelser
Danske Maritime er med i en kampagne, der skal få forældre til at tale om uddannelse med deres børn. Arbejdsgiverne skriger på flere faglærte, men tre ud af fire af de forældre, der har børn mellem 14 og 23 år, vil råde deres børn til at tage en gymnasial uddannelse.
”Den maritime industri kan se ind i en fremtid, hvor der vil være et behov for faglærte, som ikke kan opfyldes med den tilgang, der er i dag. Vi har brug for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse, så er vi til gengæld klar med spændende job til dem”, siger adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime.
Danske Maritime er med som samarbejdspartner i en ny kampagne Ditbarnsfremtid.dk med de fem regioner samt Danske Erhvervsskoler, KL, DA, LO og HK. Kampagnen kører film, annoncer, og et kampagnesite skal gøre forældrene nysgerrige på erhvervsuddannelserne og give dem ammunition til uddannelsessnakken med deres børn.
”Kampagnen fokuserer på at give forældrene den viden, de mangler – ikke den viden, de har i forvejen. Derfor prøver vi at fange forældrene hjemme i familien via sociale og trykte medier og TV i et håb om at få deres øjne op for de gode job- og videreuddannelsesmuligheder, man har, hvis man uddanner sig som for eksempel struktør eller industritekniker. Vi vil simpelthen have erhvervsuddannelserne ind i uddannelsessnakken. For det er de ikke lige nu” siger Inge Prip, styregruppeformand for Den Regionale Ungeenhed.
Den maritime branche kan følge og deltage i kampagnen HER
Kilde: Danske Maritime