Fejl på MF Samsø nærmer sig løsning

Den afholdte sø-prøve den 1. december med M/F Samsø viste en del områder, hvor der var problemer, specielt når færgen sejlede på gas viste det sig, at motorerne kørte ustabilt og ydede cirka 20-30 procent mindre end det kræves i kontrakten med værftet.

Motorfabrikanten Wärtsilä indsatte et ekspertteam, som fandt frem til to forbedringer af motoren, som skulle afhjælpe problemet. De vil installere noget nyudviklet udstyr, der bedre kan styre indsprøjtningen af gassen i cylinderen. Udstyret er testet i Finland, og man forventer at have de to første motorer klar lige inden jul.

Samtidigt vil softwaren der kontrollerer styringen af motorerne blive opdateret. Dette forventes, at være færdigt i uge 51. Når begge dele er klart, vil det uafhængige testfirma, som Samsø Kommune har hyret lave en test, hvor der kan sammenlignes mellem den nye og den gamle konfiguration.

Samsø Kommune har meddelt at man forventer fire hovedmotorer der kører med 100 procent effekt på gas som der står i kontrakten, hvilket motorfabrikanten har bekræftet.

Værftet forventer at alle ændringer er monteret og testet senest den 4. januar 2015, herunder også den gennemførsel af den vigtige fire timers udholdenhedstest, der blev afbrudt på prøveturen på grund af et motorproblem.

En af motorerne fejlede under testen og kunne ikke udbedres på stedet. Wärtsilä er i gang med at finde en løsning på problemet. Årsagen til svigtet viste sig at være en udstødningsventil, der var brændt et hul i. Ventilen er sendt til fabrikken til nærmere analyse for at finde årsagen til dette.

Der er ikke konstateret andre følgevirkninger af hændelsen, og motoren har kørt igen, efter en ny ventil er monteret. Samsø Kommune, har via sin rådgiver OSK Shiptech, bedt om at få særlige garantier på denne motor.

Der arbejdes fortsat videre med, at få hængedækkene

færdige og testet, ventilationssystemet er ved at blive gjort klar og der arbejdes på at få passagerområderne færdige, efter de krav OSK og Samsø Kommune har fremsendt til værftet.

OSK har endnu en gang meddelt værftet, at LNG-tanken ikke kan accepteres. Problemet består i, at isoleringen, efter rederiets opfattelse, ikke er tilstrækkelig og, at trykket i tanken stiger alt for hurtigt. Dette er fuldstændig uacceptabelt, hvilket rådgiveren også har meddelt værftet.

Det er endnu uvist, hvornår færgen er endeligt færdig og testet.

Samsø Kommune vil modtage de i kontrakten aftalte dagbøder, som kompensation for udskydelse af leveringen.

Kilde: Samsø Rederi

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye miljøskibe kan hurtigt være klar - men planen mangler

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia vil undersøge mulighederne for vind-fremdrift på nye fartøjer

03.12.2024Maritimedanmark.dk

CIP vil investere i ammoniaktankskibe

02.12.2024Maritimedanmark.dk

Maersk bestiller 20 nye LNG-drevne containerskibe

24.11.2024Maritimedanmark.dk

To år gammelt jordskælv forsinker elfærgen til Alslinjen

13.11.2024Maritimedanmark.dk

Tuco Marine leverer forskningsskib

12.11.2024Maritimedanmark.dk

CO2-transportskib til Project Greensand

11.11.2024Maritimedanmark.dk

Scandlines vinder international pris

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark