Fejl på MF Samsø nærmer sig løsning
Den afholdte sø-prøve den 1. december med M/F Samsø viste en del områder, hvor der var problemer, specielt når færgen sejlede på gas viste det sig, at motorerne kørte ustabilt og ydede cirka 20-30 procent mindre end det kræves i kontrakten med værftet.
Motorfabrikanten Wärtsilä indsatte et ekspertteam, som fandt frem til to forbedringer af motoren, som skulle afhjælpe problemet. De vil installere noget nyudviklet udstyr, der bedre kan styre indsprøjtningen af gassen i cylinderen. Udstyret er testet i Finland, og man forventer at have de to første motorer klar lige inden jul.
Samtidigt vil softwaren der kontrollerer styringen af motorerne blive opdateret. Dette forventes, at være færdigt i uge 51. Når begge dele er klart, vil det uafhængige testfirma, som Samsø Kommune har hyret lave en test, hvor der kan sammenlignes mellem den nye og den gamle konfiguration.
Samsø Kommune har meddelt at man forventer fire hovedmotorer der kører med 100 procent effekt på gas som der står i kontrakten, hvilket motorfabrikanten har bekræftet.
Værftet forventer at alle ændringer er monteret og testet senest den 4. januar 2015, herunder også den gennemførsel af den vigtige fire timers udholdenhedstest, der blev afbrudt på prøveturen på grund af et motorproblem.
En af motorerne fejlede under testen og kunne ikke udbedres på stedet. Wärtsilä er i gang med at finde en løsning på problemet. Årsagen til svigtet viste sig at være en udstødningsventil, der var brændt et hul i. Ventilen er sendt til fabrikken til nærmere analyse for at finde årsagen til dette.
Der er ikke konstateret andre følgevirkninger af hændelsen, og motoren har kørt igen, efter en ny ventil er monteret. Samsø Kommune, har via sin rådgiver OSK Shiptech, bedt om at få særlige garantier på denne motor.
Der arbejdes fortsat videre med, at få hængedækkene
færdige og testet, ventilationssystemet er ved at blive gjort klar og der arbejdes på at få passagerområderne færdige, efter de krav OSK og Samsø Kommune har fremsendt til værftet.
OSK har endnu en gang meddelt værftet, at LNG-tanken ikke kan accepteres. Problemet består i, at isoleringen, efter rederiets opfattelse, ikke er tilstrækkelig og, at trykket i tanken stiger alt for hurtigt. Dette er fuldstændig uacceptabelt, hvilket rådgiveren også har meddelt værftet.
Det er endnu uvist, hvornår færgen er endeligt færdig og testet.
Samsø Kommune vil modtage de i kontrakten aftalte dagbøder, som kompensation for udskydelse af leveringen.
Kilde: Samsø Rederi