Færgen kæmper for at beholde Bornholm

<strong>BAGGRUND</strong> - Danske Færger A/S, fællesselskabet ejet af Clipper Gruppen og Bornholmstrafikken Holding (statsejet og administreret af transport- og bygningsministeriet), har valgt at klage over den afgørelse, der tidligere gav Mols-Linien ret til at drive færgeruterne til og fra Bornholm i en periode på 10 år frem til 2028.

Af Bent Mikkelsen

Danske Færger A/S har indsendt en formel klage til Klagenævnet for Udbud, der ventes at behandle indsigelsen i løbet af en periode fra tre til seks måneder.

Danske Færger A/S har med klagen valgt at satse højt for at beholde de givtige ruter til og fra Bornholm efter 2018, hvor det er besluttet, at Mols-Linien skal drive ruterne mellem Ystad og Rønne og mellem Køge og Rønne på en såkaldt nettokontrakt, der betyder, at operatøren (Mols-Linien) vil få et årligt tilskud på 306,1 millioner kroner plus samtlige billetindtægter og indtægter fra salg om bord på færgerne. Klagen kommer efter, at Danske Færgers advokat har fået aktindsigt i Mols-Liniens afgivne bud og inden for den frist, der var afsat til en anke.

Hvad klagen går ud på, er endnu ikke kendt offentligt, og Danske Færger A/S har ingen kommentarer til indholdet af klagen.

”Vi har valgt at holde helt tæt med de fakta, som vi har klaget over, og vi afventer et svar fra Klagenævnet for Udbud. Indtil da har vi ingen kommentarer”, siger Annette Timmermann, der er presseansvarlig i Danske Færger A/S.

Hos Mols-Linien siger marketingchef Mikkel Hybel:

”Reglerne er superklare, og det er det, som klagenævnet skal til stilling. Vi afventer, hvad det afgør”.

Klagenævnet for Udbud er et nævn under Erhvervsministeriet og har et panel på otte dommere til at tage stilling til klagerne. Der synes at være stort behov for denne type afklaringer, idet nævnet allerede i indeværende kalenderår har afgjort 18 sager om udbud, og der blev i hele 2015 afgjort 70 sager.

Flytning Danske Færger har med tildelingen af kontrakten til Mols-Linien udsigt til et betydeligt tab af forretning og skal tillige i gang med omrokeringer. Bornholmerfærgens ruter er langt den største i hele Danske Færgers portefølje med overførsel af 1,49 millioner passager, 356.632 personbiler og 37.923 lastbiler ud af rederiets samlede ”produktion” på 4,1 millioner passagerer, 1,058 millioner personbiler og 82.477 lastbiler på samtlige overfarter og med 12 færger i drift. Ud af 54.315 færgeafgange står Bornholmsruterne for 4.042 afsejlinger.

Kontrakten med transport- og bygningsministeriet, der står for udbuddet af færgebetjening, betyder også, at Danske Færger skal ud og finde sig et nyt hovedkontor. De seneste 10 år har det været på Dampskibskajen i Rønne, men da hovedkontoret indgår i kontrakten og ved et skifte skal overgå til en ny operatør, betyder det, at Danske Færger må flytte.

”Det er en kendt konsekvens af kontrakten, men endnu afventer vi svar på vores klage over udbuddet. Det er naturligvis ikke umiddelbart i vores interesse at blive i Rønne, hvis vi endeligt må sige farvel til ruterne”, siger Annette Timmermann.

Langelandsruten Danske Færger har endnu en færgerute i spil på den måde, at den nuværende kontrakt udløber i 2018 og skal fornyes for en 10-årig periode. Det er Langelandsfærgen, der sejler mellem Spodsbjerg på Langeland og Tårs på Lolland. Den betjenes af de to færger Lolland og Langeland, der blev indsat i 2012.

”Vi har afgivet et bud på denne overfart, og vi har ikke noget kendskab til, om andre har gjort det samme, men foreløbig afventer vi en afgørelse. Det ventes at blive en gang efter sommerferien, at Sund & Bælt A/S, der står for udbuddet, har taget stilling til hvem, der skal drive overfarten frem til 2028”, siger Annette Timmermann.

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk kæmper om at købe Zim

25.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk topper liste over rettidighed

23.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet tilbage på Øresund

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Kæmpekran afventer videre sejlads efter passage af Storebæltsbroen

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course