Express 5 får corona-inspireret design
Byggeriet af verdens største hurtigfærge til Bornholm går planmæssigt trods pandemien, men arbejdet bliver styret på afstand, da Molslinjen ikke kan sende folk til værftet på Filippinerne. Og så har corona fået direkte indflydelse på skibets design.
”Hver gang vi bygger en ny færge, forsøger vi at tænke så langt frem i tiden som muligt. En færge er en stor investering, som skal holde i mange år, så derfor er det vigtigt at tænke fremtidige løsninger ind i byggeriet. Det gør vi nu med hensyn til virus”, siger Carsten Jensen, adm. direktør for Molslinjen.
Derfor er indretningen af skibet blevet ændret, så stolerækker er trukket længere fra hinanden for at give bedre plads mellem passagererne, og der er gjort plads til eventuelle beskyttelsesskærme mellem bord-rækkerne.
Samtidig er hele skibets ventilationssystem blevet gentænkt for at sikre optimal udskiftning af luften i passagerområdet, så eventuelle vira i luften ikke spreder sig, oplyser Molslinjen.
Den projektansvarlige for hele byggeriet styrer det fra Skanderborg, fordi Covid-19 pandemien har sat en stopper for de planlagte ture til Australs værft i Filippinerne, hvor Express 5 bygges.
I stedet har Molslinjen ansat et par lokale til at overvåge og sikre den rigtige kvalitet på den vigtige begyndelse af byggeriet.
“Arbejdet med tegninger og planer for byggeriets opstart kunne godt håndteres på distancen. Det er straks langt mere udfordrende nu, hvor byggeriet er gået rigtigt i gang”, forklarer Carsten Jensen.
Men foreløbig skrider byggeriet af Express 5 planmæssigt frem. Skibet, der målt på antal biler og passagerer bliver verdens største hurtigfærge, skal efter planen indsættes på ruten mellem Rønne og Ystad i foråret 2022.
Kilde: Molslinjen.