Europæiske skibsværfter er specialiserede
De europæiske skibsværfter har siden 1970’erne tabt markedsandele inden for det globale skibsbygningsmarked, og sidste år havde europæiske værfter kun to procent af den globale ordrebog målt på dwt. Ikke desto mindre tiltrak de europæiske værfter sidste år 10,8 milliarder dollar i nybygningsinvesteringer, primært inden for specialiserede segmenter såsom krydstogtskibe og offshore.
I årene 2005 til 2008 udgjorde de årlige investeringer i nybygninger til europæiske værfter 23,9 milliarder dollar, hvilket i forbindelse med finanskrisen faldt til 2,6 milliarder dollar i 2009. Fra 2010 til 2013 har de årlige investeringer ligget på 11,1 milliarder dollar i gennemsnit.
De ordrer, som de europæiske skibsværfter får, er i stigende grad fokuseret på specielle segmenter, især krydstogtskibe og offshorefartøjer. Europæiske værfter fik således hele 96 procent af de samlede investeringer i krydstogtskibe fra 2005 til 2013, hvilket svarer til 45,8 milliarder dollar. Især amerikanske krydstogtrederier placerede mange ordrer ved europæiske værfter, og værfterne Meyer Werft og Fincantieri står hver især for en stor andel af de samlede nybygninger.
Europæiske værfter bygger også mange fartøjer til offshoresektoren. 32 procent af investeringerne på de europæiske værfter fra 2005 til 2013 var offshorefartøjer. I øjeblikket har 52 europæiske værfter offshorefartøjer i ordrebogen, og norske værfter står for en rigtig stor del af de samlede ordrer.
Kilde: Hellenic Shipping News