EU truer billig dansk skibsfinansiering
Danske Rederier går nu til kamp for at redde en billig og effektiv finansiering af danske skibe med de såkaldt “særligt dækkende obligationer”, der kræver en lavere grad af sikkerhedsstillelse, fordi skibe anses for et aktiv med høj kvalitet. Det kan en betænkning fra EU Parlamentet lave om på.
Skibe er hidtil blevet sidestillet med fast ejendom i forhold til sikkerhedsstillelelse ved obligationslån. Det har betydet, at Danmarks Skibskredit har kunnet stille en billig og effektiv finansiering til rådighed med obligationer, der ifølge Danmarks Skibskredit aldrig er blevet misligholdt.
Fjernes denne mulighed kan det på sigt give dyrere finansiering for shippingerhvervet, mener Danske Rederier og Finans Danmark, der har arbejdet sammen i regeringens Implementeringsråd om en anbefaling til regeringen om at kæmpe for en opretholdelse af de hidtidige regler.
”Vi kender Danmarks Skibskredit som en god partner for dansk skibsfart, som siden 2000 har udbetalt lån til danske redere for mere end 50 milliarder kroner. Som vækstteamet netop slog fast, er muligheden for at rejse kapital afgørende for ny vækst. Derfor har Danmark en klar interesse i at fastholde en konkurrencedygtig skibskredit. Jeg håber derfor, at regeringen følger udvalgets anbefaling,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danske Rederier.
Hvis skibe i fremtiden ikke kategoriseres som fast ejendom, men i en gruppe for sig selv, vil den nødvendige likviditet blive dyrere og renten højere til skade for konkurrenceevnen.
“Skiller man realkreditmarkedet og skibe ad, vil det med et pennestrøg resultere i et højere renteniveau, når skibe kommer i en klasse for sig. Det er der ikke fagligt belæg for, da skibe netop har vist sig som bundsolid sikkerhed i både gode og dårlige tider. Faktisk er der slet ikke eksempler på misligholdelse af obligationer udstedt af finansielle institutter med skibe som sikkerhed.” siger Erik I. Lassen, administrerende direktør for Danmarks Skibskredit.
Det relevante udvalg i regeringen ventes at behandle anbefalingen fra Implementeringsrådet i slutningen af juni måned.
Kilde: Danske Rederier