Estonia: Al for høj fart skyld i forlis
En computersimulation af færgen Estonias forlis i 1994, giver et nyt bud på årsagen til katastrofen, der kostede 852 mennesker livet. Al for høj fart i de høje bølger kombineret med en forfejlet vendemanøvre, fik i sidste ende skibet til at gå ned.
Et forskerteam på Hamborgs tekniske universitet har gennemført en omfattende computersimulation af Estonias forlis for de svenske myndigheder. Undersøgelsen konkluderer, at det var en kombination af al for høj fart i de høje bølger kombineret med en forfejlet vendemanøvre der fik skibet til at gå ned. Det skriver business.dk.
Da ulykken skete, sejlede Estonia ifølge undersøgelsen med fuld kraft i op til fire meter høje bølger, for at indhente en forsinkelse på ruten. Den høje fart og voldsomme kraft fra skibets dynamik fik skibets bovport og bilrampe til at løsne sig.
Den høje sø piskede ind over Estonia og fyldte bildækket med vand. Da færgen fik mere og mere slagside, forsøgte besætningen - uvidende om de store vandmasser på bildækket - at vende skibet mod bagbord for at stabilisere skibet ved hjælp af vind- og bølgekraften. Men manøvren gjorde det stik modsatte.
Centrifugalkraften fra de store vandmasser på bildækket, fik skibet til at krænge yderligere, mens havvandet samlede sig i højre side af færgen. Omkring 90 store vinduer i færgens bageste halvdel blev blæst ind, og Estonia sank på cirka syv minutter.
Forskerne konkluderer også, at den voldsomme slagside var en af årsagerne til, at kun 137 passagerer overlevede forliset. En anden var, at skibet ikke overholdte de sikkerhedsstandarder fra den Internationale Maritime Organisation, IMO, som sikrer, at døre, trapper og flugtveje er designet, så alle passagerer kan nå ud på åbent dæk og i redningsbådene.
Kilde: Business.dk.