Elektriske kraner baner vej for grøn havnedrift

Kalundborg Havn har ombygget sine to Gottwald-containerkraner i Ny Vesthavn, så de nu kører på 100 procent elektricitet i stedet for diesel. Elektrificeringen af kranerne er et centralt led i havnens grønne omstilling. Kalundborg Havn tager et stort skridt mod nordens første CO2-neutrale containerterminal.

De to containerkraner kan fortsat køre på diesel i tilfælde af, at der er nedbrud på elnettet. Det sikrer driftsstabilitet ved nedbrud på elnettet. Foto: Kalundborg Havn

Kalundborg Havn tager endnu et vigtigt skridt mod en grønnere fremtid og har elektrificeret sine to Gottwaldkraner på containerterminalen på Ny Vesthavn. Projektet, der er en central del af havnens bæredygtighedsstrategi, understreger Kalundborg Havns rolle som frontløber i den grønne omstilling af havnedriften gennem projektet Green Zealand Gateway i et stærkt samarbejde med APM Terminals.

Nu er begge kraner klar til at tage imod containerskibe efter skiftevis at have været ude af drift, mens teknikere har gennemført en omfattende ombygning af kranerne for at omstille dem til el-drift. Samtidig er der blevet etableret en transformerstation og infrastruktur på kajen i Ny Vesthavn, så kranerne kan være tilsluttet strøm under hele operationen.

Projektet bidrager til en markant grønnere containerhåndering og understøtter Kalundborg Havns arbejde mod en bæredygtig havnedrift – både miljømæssigt og forretningsmæssigt.

“Med elektrificeringen af vores kraner gør vi alvor af vores grønne løfter og viser, at vi er en ambitiøs partner inden for maritim bæredygtighed. Elektriske kraner er et vigtigt led i at mindske vores miljøpåvirkning, fordi kranerne ikke længere skal brænde diesel af i timevis. Vi øger vores konkurrencedygtighed ved at sætte en høj standard for en mere bæredygtig containerhåndtering”, udtaler Bent Rasmussen, havnedirektør i Kalundborg Havn.

Som en havn, der leverer vigtige logistiktjenester til et væld af store kunder, er Kalundborg Havn også opmærksom på de bæredygtighedsmål, som flere af havnens kunder har for deres egen værdikæde. CO₂-neutralitet er en vigtig prioritet for mange af havnens kunder, og det er derfor en nødvendighed for havnen at kunne tilbyde services, der er både miljøvenlige og effektive. Dette er med til at sikre, at Kalundborg Havn forbliver en attraktiv og konkurrencedygtig partner på markedet.

“Vores kunder efterspørger bæredygtige løsninger, og derfor er det afgørende, at vi som havn kan levere services, der understøtter deres grønne mål. Elektrificeringen af vores kraner er et konkret skridt i den retning og en investering i fremtiden”, siger Bent Rasmussen og fortsætter: 
”Vores kunders behov for bæredygtige løsninger stiger stødt, og vores ambitionsniveau er ikke kun at leve op til deres nuværende behov, men at hjælpe dem med at imødekomme fremtidige”.

Port-Trade, som har leveret de nødvendige tekniske løsninger til projektet, og Brix Elteknik, som har stået for etableringen af den nødvendige el-infrastruktur, har været centrale samarbejdspartnere i projektet. Deres ekspertise har været afgørende for den vellykkede elektrificering af kranerne.

”Hos Brix Elteknik er vi stolte over at have spillet en vigtig rolle i Kalundborg Havns ambitiøse skridt mod en grøn containerhavn. Vi tror på, at elektrificering er vejen frem, og vi er glade for at være en del af denne vigtige omstilling. Vores arbejde med at etablere forsyning til kranerne har været en sjov og spændende opgave. Vi ser jeg frem til at følge havnens videre udvikling og fortsætte samarbejdet om bæredygtige løsninger”, siger Jacob Brix fra Brix Elteknik ApS.

Læs også: Drivkraft Danmark lancerer ny vidensportal for ellastbiler

En vigtig detalje er, at kranerne fortsat kan køre på diesel, hvis der skulle opstå et strømnedbrud – en funktion, der er særligt nødvendig i en usikker verden plaget af konflikt. Dette sikrer, at Kalundborg Havn kan opretholde en høj driftsstabilitet og undgå nedetid i tilfælde af driftsforstyrrelser eller sammenbrud i elnettet.

“I en tid med usikkerhed er det essentielt, at vi som havn kan opretholde vores operationer, hvis der skulle ske sabotage på elnettet. Muligheden for at skifte til diesel, hvis strømmen skulle forsvinde giver os den nødvendige fleksibilitet og sikkerhed for at imødekomme både miljøkrav og driftsbehov”, siger Bent Rasmussen.

Kilde: Kalundborg Havn

/ PiB

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Copenhagen Malmö Port skal have ny direktør

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Containerrekord i danske havne

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Aarhus Havn udpeger interim-direktør

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Aarhus Havn afskediger sin administerende direktør

10.12.2025Maritimedanmark.dk

CMP vinder global bæredygtighedspris

06.12.2025Maritimedanmark.dk

Ny milepæl i Hirtshals Havns grønne strategi

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Aarhus Havn skal huse nyt hovedsæde for vandinnovation

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Havneudvidelse: Udsigt til lang ventetid

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Slips, Trips and Falls (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you learn about how to prevent slips, trips, and falls by understanding the associated hazards, relevant tools and equipment, and effective safety practices.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course